Spaans postbedrijf onbedoeld racistisch met antiracisme-postzegels

Jippie

Correos, het Spaanse postbedrijf, wilde samen met SOS Racismo en de Spaanse activist en rapper El Chojin een statement maken tegen racisme. De herdenking van de European Diversity month en de eerste sterfdag van George Floyd was daar een mooie gelegenheid voor. Er werd aldus een collectie zegels gepresenteerd, die veel publiciteit opleverden. Maar niet de publiciteit die het staatsbedrijf voor ogen had.

"'Equality Stamps', een nieuwe collectie postzegels die tot doel heeft het bewustzijn over raciale ongelijkheid te vergroten en diversiteit, inclusie en gelijkheid van rechten te verdedigen. De collectie bestaat uit een reeks postzegels die een andere waarde zullen hebben, afhankelijk van de kleur van de huid die ze vertegenwoordigen: hoe donkerder de postzegel, hoe minder waarde hij zal hebben. Bij het verzenden van een zending zal het nodig zijn om meer zwarte dan witte zegels te gebruiken. Op deze manier wordt elke brief en elke verzending een weerspiegeling van de ongelijkheid die door racisme is ontstaan." Zo schreef Correos in hun persbericht.

Een zwarte postzegel kost in de online shop van het bedrijf 70 cent, terwijl voor een postzegel in de lichtste huidskleur 1,60 euro betaald moet worden. 

Critici verwijten het postbedrijf gebrek aan empathie en op social media vlogen de beschuldigingen van racisme het postbedrijf om de oren. "Per ongeluk racistisch", merkte een gebruiker van sociale media op. Een andere gebruiker schreef: "Per ongeluk VOX", verwijzend naar de extreemrechtse Vox-partij van Spanje.

De bedoeling van Correos 'was goed', volgens Moha Gerehou, auteur van 'What's a Black Man Like You Doing in a Place Like This', een recent gepubliceerd boek over racisme in Spanje. Maar Gerehou zei dat het geen toeval is dat een goedbedoelde antiracismecampagne uiteindelijk racistisch overkomt. Dergelijke campagnes in Spanje, zei Gerehou, worden "voornamelijk door blanken" bedacht omdat grote ondernemingen achterlopen op de diversificatie van hun personeelsbestand.

Tussen 2016 en 2019 registreerden Spaanse functionarissen een toename van meer dan 20 procent van racistische en xenofobe haatmisdrijven in het land, van 416 in 2016 tot 515 twee jaar geleden.

In een verklaring zei SOS Racismo dat het de bedoeling van de campagne was "om deze realiteit [van rassendiscriminatie] zichtbaar te maken. We hebben het onlangs in Ceuta gezien, we zien het elke dag in de Middellandse Zee, in de groeiende xenofobe en racistische incidenten die in Europa de kop opsteken".

Correos heeft nog niet gereageerd op de ontstane ophef en kritiek op haar campagne.