Hilfiger en Facebook voor de rechter: moet FB álle gegevens van nepadverteerders delen?

Jippie

Op Facebook en Instagram staan duizenden nepadvertenties die Nederlanders proberen te verleiden die leuke trui of broek uit de nieuwe collectie van Tommy Hilfiger online te kopen. Om vervolgens creditcardgegevens buit te maken. Meer hierover in het AD.

Facebook werkt door het plaatsen en laten staan van de nepadvertenties mee aan imagoschade en inbreuk op de rechten van het merk Tommy Hilfiger volgens Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat van PVH, het moederbedrijf van Tommy Hilfiger. Ook Nederlandse criminelen zien hoe gewild de artikelen van Hilfiger zijn en proberen via nepadvertenties op Facebook en Instagram klanten in Nederland te verleiden tot een bestelling.

Alberdingk Thijm legt uit dat dit niet alleen schade toebrengt aan het merk Tommy Hilfiger, maar dat ook de consument de kans heeft dat via een bestelling op zo'n nepadvertentie creditcardgegevens worden buitgemaakt. Dat dit gebeurt is gebleken door een uitgevoerde test door een speciale piraterij-afdeling van PVH. Het modeconcern vermoedt dat de georganiseerde criminaliteit achter deze nepadvertenties zit.

Vanaf 2019 gaat het modemerk al de juridische strijd aan met Facebook, tot nu toe zonder resultaat. Tussen januari 2020 en nu heeft PVH alweer drieduizend nepadvertenties gevonden op Facebook en netjes gemeld aan het bedrijf van Zuckerberg. Volgens het modemerk gaan de criminelen zeer precies te het werk waardoor het moeilijk te zien is dat het om nepadvertenties gaat. PVH heeft de mogelijkheid om te checken of het om geautoriseerde verkopers gaat of niet, maar de consument heeft die mogelijkheid niet.