Nieuwe techniek om bussen voorrang te geven bij verkeerslichten

Monique Verlind (DJMO)

De provincie Noord-Holland heeft een nieuwe techniek onderzocht om bussen voorrang te geven bij het verkeerslicht via het mobiele netwerk. Hierdoor kunnen bussen ook voorrang krijgen op het overige verkeer als zij een andere route moeten rijden, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, evenementen of incidenten. Ook kan de buschauffeur een adviessnelheid ontvangen om door te kunnen rijden bij het verkeerslicht. De bus hoeft dan minder af te remmen. Deze innovatieve techniek (Connected OV-prioriteit) zorgt niet alleen voor een betere doorstroming, het is ook beter voor het milieu en comfortabeler voor reizigers.

Het onderzoek vond plaats op de provinciale weg N207 bij Nieuw-Vennep met 25 bussen van vervoersmaatschappij Arriva. Het merendeel van de chauffeurs (66,7%) verwacht dat passagiers door deze nieuwe techniek meer comfort ervaren tijdens hun reis. 52,4% van de chauffeurs geeft aan dat de wachttijd voor het verkeerslicht is afgenomen en dat daardoor de doorstroming verbetert.

Nieuwe techniek voorrang voor bussen
De provincie Noord-Holland keek dus niet alleen naar de werking van de techniek, maar ook naar de ervaringen van de chauffeurs. Zij ontvingen een enquête nadat zij 3 maanden mee hadden gedaan aan het onderzoek, waarbij via een app (op een mobiele telefoon op het dashboard), voorrang kon worden aangevraagd bij het verkeerslicht.

Voordelen nieuwe techniek
Met de huidige techniek (genaamd: Korte AfstandsRadio) kunnen bussen alleen prioriteit krijgen op vaste of vooraf geprogrammeerde routes in de boordcomputer. Met deze nieuwe techniek (Connected OV-prioriteit), vindt de verwerking van data, de beveiliging en de prioriteitsaanvraag plaats via de Cloud. Hierdoor is het in de toekomst altijd mogelijk om voorrang aan te vragen, zonder dat daarvoor steeds updates of wijzigingen in het verkeerslicht of in de boordcomputer nodig zijn.

Een ander voordeel van deze nieuwe techniek is dat de chauffeur ook informatie terug kan ontvangen, zoals over de adviessnelheid om groen licht te krijgen. Dat is beter voor het milieu en maakt reizen veiliger en comfortabeler. Een van de verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren kwam, is dat de techniek nu nog geen rekening houdt met een bushalte vlak voor een verkeerslicht. Hierdoor krijgt de bus soms te vroeg voorrang bij het verkeerslicht.

Vervolg
Nu de resultaten positief zijn wordt gekeken hoe deze techniek ingevoerd kan worden in heel Nederland. Daarvoor is onder andere standaardisatie nodig. Ook het inbouwen van de nieuwe techniek in de boordcomputers van de bussen is belangrijk, zodat alle informatie zichtbaar is op één scherm.

Slim, schoon en veilig reizen
De provincie investeert volop in Smart Mobility maatregelen om slim, schoon en veilig reizen in Noord-Holland mogelijk te maken. Deze pilot is uitgevoerd samen met Arriva en Smart Mobility bedrijf Be-Mobile. De pilot is onderdeel van het partnership Talking Traffic. Hierin werken overheden en bedrijven aan innovatieve diensten die weggebruikers van A tot Z ondersteunen, van het moment van vertrek tot aankomst op de bestemming.