Luchtmobiele Brigade test mini-CP

Cobra4

Inpakken en wegwezen: dat is de kracht van 11 Luchtmobiele Brigade. De commandopost (CP) is in het optreden van '11' altijd een kwetsbaar doel, want op- en afbouwen kost tijd. Luchtmobiel zocht daarom contact met de afdeling Military INnovation by Doing (MIND) om een nieuw concept te bedenken. Vorige week werd de innovatieve oplossing voor het eerst getest.

Ook voor deze uitgebreide proef leek COVID-19 weer eens roet in het eten te gooien. “We zouden nu als onderdeel van de Division Schnelle Kräfte op het Duitse oefenterrein Wildflecken zijn voor een grote oefening”, verontschuldigt stafofficier Plan Operations majoor Ron Muijlkens zich welhaast. “Maar we hebben ons snel aangepast.” In plaats van in Duitsland was de staf 11 Luchtmobiel coronaproof, daarom konden we hier op de Oranjekazerne in Schaarsbergen terecht.

Aggregaten
De vreemde eenden in de bijt, net buiten de oefenlocatie, waren: een quad, een Luchtmobiel Speciaal Voertuig (LSV) met een houten bekisting en een commandopost zoals we die al sinds mensenheugenis kennen: een paar voertuigen, een tent vol verbindingsmiddelen en twee ronkende aggregaten.

“De commandopost is voor ons optreden een zwakke schakel. Als de CP vanuit de lucht door een drone wordt gespot, heb je binnen een paar minuten een aanval op je dak. Onze gemechaniseerde en lichte brigades beschikken over de Boxer-CP en kunnen zich snel verplaatsen. Maar zo’n pantserwagen kunnen wij niet meenemen bij onze operaties. Vandaar dat we naar een andere oplossing hebben gezocht.”

Mediacentrum
Via een artikel in een van de e-zines van het Mediacentrum Defensie (MCD) kwam majoor Muijlkens toevallig in contact met MIND. Dat is een afdeling van de Defensie Materieel Organisatie die innovatieve ideeën in de praktijk beproeft of laat testen. “De staf 11 Luchtmobiel heeft zelf een aantal tekeningen aangeleverd met een schets van een plan van eisen. Dat heeft de snelheid om deze mini-CP te beproeven wel bevorderd”, zegt innovatiemanager Fandi Pawiroredjo van MIND. Hij ging met Muijlkens en de specialist in communicatie- en informatiesystemen, eerste-luitenant Peter Pannekoek, aan de slag.

Quad
Een van de vragen die direct opdook: hoe gaan we de apparatuur van stroom voorzien? Laat in de Innovatheek – een uitleencentrum van ‘gadgets’ van MIND en TNO – nou net een hybride quad geparkeerd staan, die met z’n accu’s moeiteloos de stroomvoorziening van een CP overneemt. “En dat ook nog eens heel stil”, vertelt bouwer Rob Verbruggen van REEQ. “Hij kan urenlang draaien zonder opladen. Dat opladen kan trouwens op elk stopcontact of via de dieselmotor.”

Kortom, bedachten Pawiroredjo en Muijlkens: 1+1 = 2 en dus werd een concept bedacht om deze twee noviteiten samen te voegen. “Alle apparatuur voor de CP moest dan wel weer in een kleine kist passen, die je als module op de quad plaatst. Daarvoor werd dan weer dé IT-specialist van Defensie, het Joint IV Commando, ingeschakeld. Omdat de CP-box én de quad nog in een experimentele fase verkeren, is tijdens de oefening een Luchtmobiel Speciaal Voertuig gebruikt”, verklaren zij.

En hoe bevalt het systeem, waarvan de inhoud door het Joint IV Commando is geïnstalleerd? “Nog niet alles is op elkaar aangesloten, het is passen en meten om alles in de box te krijgen”, weet luitenant Pannekoek. Ook blijkt een aantal zaken in de proefopstelling voor verbetering vatbaar, zoals een uitklapbare tafel. “Maar het concept werkt. Alles is snel opgebouwd, supermobiel en gemakkelijk te vervoeren: dat is ook het primaire doel”, weet Fandi. Dat komt helemaal goed als de CP-box op de quad is gezet. Bart Zwiep, ook van MIND, ziet dat helemaal zitten. “De leaseconstructie van de hybride quad maakt het perfect mogelijk de oplossing direct op te schalen. Want ook andere onderdelen van de krijgsmacht hebben inmiddels hun belangstelling getoond. We zijn met elkaar op de goede weg.”

(foto: Ministerie van Defensie)
(foto: Ministerie van Defensie)