Toegenomen dreiging aan grenzen NAVO-gebied vraagt om koop 70 spoorwagons

Cobra4

Defensie heeft vandaag een contract getekend met Wagony Swidnica voor de levering van 70 dieplaadspoorwagons. Dit gebeurt omdat de relevantie van spoorvervoer de laatste jaren weer toeneemt. Zo is er meer behoefte aan materieel voor strategische verplaatsingen door de toegenomen dreiging aan de grenzen van het NAVO-grondgebied.

Ook is de verwachting dat er vaker geoefend gaat worden in Hongarije en Polen. Dit vanwege de voorgenomen sluiting van grote Duitse oefenterreinen. Daarnaast speelt de samenstelling van het wagenpark een rol. Er is sprake van een toename van grotere rups- en wielvoertuigen zoals de CV90 en de Boxer. Ook worden er meer containers per spoor vervoerd. Defensie mist echter de juiste middelen, in zowel aantal als in type.

Erfenis Koude Oorlog
Op dit moment heeft Defensie 248 wagons. Dit zijn zogenoemde platte wagons, die vooral bestemd zijn voor het transport van zware (rups)voertuigen. Dit type spoorwagons is een erfenis van de strategische verplaatsingsplannen uit de Koude Oorlog. Daarin ging men uit van verplaatsing naar de Noord-Duitse laagvlakte door wielvoertuigen over de weg en rupsvoertuigen per spoor. Door de afgenomen dreiging werd het aantal in de jaren ‘90 verlaagd van 478 naar 248. De noodzaak nam verder af doordat Defensie de wagons niet gebruikte voor de missie-inzet in bijvoorbeeld Irak of Afghanistan.

Voor het toenemende vervoer van hoge ladingen (zoals de Scania WLS, de nieuwe Scania Gryphus, Bushmaster-pantservoertuigen en containers) zijn dieplaadwagons benodigd. Daarvoor is Defensie op dit moment nog afhankelijk van het commerciële verhuuraanbod. Op de hele Europese markt zijn er echter maar 200 te huur, waarvan Frankrijk er al 90 permanent leaset.

Te weinig garantie in crisistijd
Om misgrijpen te voorkomen, heeft het Defensie een leasecontract voor 55 stuks afgesloten. Deze constructie biedt alleen te weinig garantie op beschikbaarheid in crisistijden, Daarom koopt Defensie nu 70 dieplaadspoorwagons, met een optie voor verdere uitbreiding. Daarnaast wordt parkeerruimte gecreëerd door het rangeerterrein bij ’t Harde of in Amersfoort uit te breiden.

(foto: Ministerie van Defensie)
(foto: Ministerie van Defensie)