CD Projekt Red breekt belofte, stelt verplicht overwerken in voor Cyberpunk 2077

Puddington

CD Projekt Red vraagt toch van de werknemers om zes dagen in de week te werken om Cyberpunk 2077 af te krijgen. Dat schrijft Bloomberg op basis van interne e-mails en werknemersverslagen. Eerder had CD Projekt beloofd dat het verplichte overwerken (de zogenaamde crunch) te vermijden en werknemers niet te veel te laten overwerken.

"Vanaf vandaag is de volledige studio in overdrive", schrijft hoofd Adam Badowski in de mail. "Dit betekent je typische hoeveelheid werk en een extra dag in het weekend". Badowski lijkt zich bewust te zijn dat zijn woorden in direct contrast staan met zijn eerdere beloftes: "Ik neem de gevolgen van deze beslissing voor mijn rekening. Ik weet dat dit lijnrecht tegenover onze eerdere uitspraken over Crunch staat. Het staat ook lijnrecht tegenover waar ik kort geleden in begon te geloven - dat crunch nooit het antwoord moet zijn. Maar we hebben alle andere mogelijkheden geprobeerd." Schrale troost is dat werknemers wel de extra uren betaald krijgen in lijn met de Poolse arbeidswet, wat zeldzaam is in de gamesindustrie.

Maar de toon van de mail strookt volgens werknemers van CD Projekt Red niet met de werkelijkheid. Een anonieme werknemer zegt dat sommige medewerkers al meer dan een jaar extra avonden en weekenden werken.

Crunch-cultuur ligt al langer onder vuur binnen de gamesindustrie. Hoewel het niet altijd wordt geëist door werkgevers, wordt crunch wel vaak aangemoedigd en wordt er een valse illusie gecreëerd dat crunch noodzakelijk is om goede games te maken. Niet alleen worden werknemers minder productief als ze meer moeten werken, maar krijgen ze ook te maken met fysieke en mentale problemen: het lijdt onder andere tot meer stress, problemen met relaties en verwaarlozing van basale behoeften.

Cyberpunk1