Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 30

Peter Breuls

Nee, nog steeds geen Tenet. Voorlopig niet, zelfs. Deze week zien we Roberto Benigni als Gepetto nadat hij achttien jaar geleden al Pinokkio speelde. Duidelijk een liefhebber; ben benieuwd wie hij gaat spelen in de volgende verfilming van Carlo Collodi's verhaal uit 1883. Ook deze week: Europese, Australische en Noord-Afrikaanse films, voor iedereen die wel genoeg heeft van wat Hollywood ons biedt, en een re-release van een klassieker uit de jaren 90.

Pinocchio

Wanneer houtsnijder Geppetto uit een blok hout een pop maakt gebeurt er iets magisch. De brutale pop begint te praten en kan lopen, rennen en eten zoals elke kleine jongen. Gepetto noemt hem Pinocchio en voedt hem op als zijn eigen zoon. Maar Pinocchio vindt het lastig om braaf te zijn. Hij is snel afgeleid en tuimelt van het ene ongeluk in het andere terwijl hij wordt misleid, gekidnapt en achterna gezeten door bandieten in een wereld vol fantasierijke wezens. Van de buik van een gigantische vis, tot speelgoedland en het veld der wonderen. Zijn trouwe vriendin de fee probeert hem te laten inzien dat zijn grote droom, een echte jongen worden, alleen uit kan komen als Pinocchio zijn gedrag verandert. In deze nieuwe vertelling van het klassieke sprookje keert regisseur Matteo Garrone terug naar de wortels van het originele Pinocchio verhaal. Met deze baanbrekende liveaction verfilming creëert hij een fantasiewereld van mysterie en verwondering, vol stralende, grappige en ontroerende momenten.

Dark River

Na de dood van haar vader keert Alice terug naar haar geboortedorp Yorkshire om de familieboerderij op te eisen. Ze is er 15 jaar niet geweest en haar broer heeft al die jaren de boerderij onderhouden. Hij verwelkomt haar bepaald niet met open armen en het is duidelijk dat haar komst oude wonden open haalt. Om de strijdbijl te kunnen begraven zullen broer en zus hun diep weggestopte trauma’s uit het verleden eerst onder ogen moeten komen. Alleen zo kunnen ze aan het nieuwe hoofdstuk in hun leven beginnen.

The Rental

Twee jonge koppels trekken voor een weekendje naar een schijnbaar perfect huisje dat ze online hebben geboekt. Wat begint als een gezellig, feestelijk weekend slaat al snel om in een aaneenschakeling van sinistere gebeurtenissen. Stukje bij beetje komt het viertal tot het inzicht dat ze niet zo alleen zijn als eerder gedacht. The Rental is het huiveringwekkende regiedebuut van Dave Franco, die als acteur al te zien was in films als 21 Jump Street en The Disaster Artist.

Burden

South Carolina, 1996. Mike Burden (Garrett Hedlund) is een zwijgzaam man en loyaal lid van de Ku Klux Klan. Maar hij verandert van gedachten wanneer hij verliefd wordt op de alleenstaande moeder Judy (Andrea Riseborough). Hij vlucht weg van de Klan en wordt opgenomen in het gezin van dominee Kennedy (Forest Whitaker), een idealistisch Afro-Amerikaans predikant die ernaar streeft om de vrede te bewaren. Het indrukwekkende Burden is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Adam


In Casablanca gaat de zwangere, ongetrouwde Samia (Nisrin Erradi) van deur naar deur op zoek naar een dak boven haar hoofd. Wanneer ze aanklopt bij Abla (Lubna Azabal, Incendies) blijft ook haar deur in eerste instantie gesloten. Maar als weduwe en alleenstaande moeder van de 8-jarige Warda, weet Abla hoe moeilijk het leven in Marokko kan zijn en laat de jonge vrouw uiteindelijk toch toe. Geleidelijk vinden ze steeds meer steun bij elkaar en gaat Samia aan de slag in Abla’s bakkerij. Samen bakken ze de heerlijkste Marokkaanse lekkernijen.

Madre

Tien jaar zijn verstreken sinds de Spaanse Elena haar destijds zesjarige zoon Iván voor het laatst sprak. Een verontrustend telefoontje van haar verdwaalde kind, helemaal alleen op een strand op zoek naar zijn vader. Sindsdien woont Elena op de plek waar Iván toen was, aan de Franse kust. Ze runt er een strandtent en het lijkt of ze haar leven heeft opgepakt. Ze kijkt eindelijk weer vooruit. Tot ze op een dag de Franse tiener Jean tegenkomt die haar sterk doet denken aan haar zoon.

God Exists, Her Name Is Petrunya

In deze satire duikt een Macedonische vrouw naar een kruisbeeld dat door een priester in de rivier is gegooid - een ritueel dat alleen bestemd is voor mannen. In de chaos die ontstaat trotseert ze de ruziënde mannen. Dit bijtende sociaal commentaar daagt op hilarische wijze het patriarchaat uit, en won de Lux-prijs van het Europees Parlement: Beste Europese film van 2019. Ook werd de film geselecteerd voor de Gouden Beer-competitie van de Berlinale.

The Piano

In dit grootse liefdesverhaal herwint een vrouw de zeggenschap over haar eigen leven. Met haar derde speelfilm werd Jane Campion de enige vrouwelijke regisseur die in Cannes de Gouden Palm won.De BBC Culture Poll verkoos The Piano tot beste film ooit gemaakt door een vrouwelijke filmmaker. The Piano won ook drie Oscars en een Golden Globe. Digitale restauratie onder supervisie van Jane Campion.