OM eist gevangenisstraf na dodelijk ongeval op A2

Cobra4

Het Openbaar Ministerie (OM) Oost-Nederland heeft een celstraf geëist van 8 maanden tegen een 45-jarige man uit Zaltbommel. Hij zou op 5 juli 2019 in de avondspits op de snelweg A2 in Beesd een dodelijk ongeval hebben veroorzaakt omdat hij append achter het stuur van zijn auto zat.

De man zou zonder te remmen met een snelheid tussen de 124 en 133 kilometer per uur op een nagenoeg stilstaande file zijn ingereden. Op het moment van het ongeval werd op de matrixborden boven de snelweg een maximumsnelheid aangegeven van vijftig kilometer per uur. De verdachte kwam uit de richting van Utrecht en reed richting Den Bosch. Een 24-jarige vrouw kwam als gevolg van het ongeval om het leven.

Het OM verwijt de man dat hij ‘zeer onvoorzichtig, onoplettend en/of onachtzaam’ heeft gereden. Uit de verkeersongevallenanalyse (VOA) is gebleken dat de verdachte een groot aantal handelingen - onder meer het typen, openen, doorsturen van foto’s en filmpjes en Whatsappberichten - heeft verricht op zijn mobiele telefoon terwijl hij harder reed dan volgens de matrixborden was toegestaan. Getuigen gaven aan dat het ‘echt hard’ ging.

In de drie minuten voorafgaand aan het ongeval blijkt hij zijn mobiele telefoon veelvuldig te hebben gebruikt; hij verstuurde onder meer een foto en filmpjes. In de laatste 37 seconden voor het ongeval heeft de man zijn scherm 34 keer aangeraakt, grotendeels terwijl het bericht-invoervenster van Whatsapp open stond.

Het OM gaat ervan uit dat hij tijdens deze 37 seconden niet op de weg heeft gekeken, maar enkel op het scherm van zijn telefoon. "Als je in de avondspits zó druk bezig bent met je telefoon, dan is het niet de vraag óf er een ongeluk gaat gebeuren, maar wánneer", stelde de officier. "De verdachte is volledig meegezogen in de verleidingen van zijn smartphone. Ondanks alle MoNo-campagnes blijft afleiding door smartphonegebruik een levensgroot gevaar in het verkeer. In deze zaak speelde mogelijk ook nog mee dat verdachte in zijn onderbewuste ook nog heeft vertrouwd op het Adaptive Cruise Control-systeem van zijn auto. Dit is een techniek waarbij de auto zelf afstand moet houden van voorgangers. Maar het blijkt maar weer dat al die techniek niet onfeilbaar is en het de bestuurder zèlf is die op en top scherp moet blijven als hij veilig aan het verkeer wil deelnemen."

Behalve een celstraf heeft de officier ook een ontzegging van de rijbevoegdheid geëist voor de periode van drie jaar, waarvan één jaar voorwaardelijk.