Van Kalmthout crasht bij IndyCar-debuut

heywoodu

Rinus van Kalmthout heeft niet echt een lekker IndyCar-debuut achter de rug. De pas 19-jarige Nederlander crashte tijdens de training al op de Texas Motor Speedway, waardoor hij de kwalificatie over moest slaan. Zijn team repareerde zijn auto wel op tijd voor de race van een paar uur later, maar daarin ging hij vrij vroeg de fout in.

Na 37 weken werd de groene vlag in de IndyCar Series eindelijk weer gezwaaid, met regerend kampioen Josef Newgarden op pole, voor vijfvoudig kampioen Scott Dixon. Simon Pagenaud en Ryan Hunter-Reay startten achter de twee, Van Kalmthout vertrok als laatste, nadat het rammen van de muur in de training hem de kwalificatie deed missen. Takuma Sato kon die kwalificatie wel rijden, maar crashte stevig en kon de race op TV bekijken.

Hunter-Reay en teamgenoot Alexander Rossi konden al vroeg een drivethroughpenalty incasseren wegens technische problemen vlak voor de start, Newgarden behield bij de start de leiding en Van Kalmthout nam al de zeventiende plek in beslag in het veld van 23 gestartte coureurs. Na dik dertig ronden nam Dixon met wat hulp van achterblijvers de leiding over, waarna Newgarden - en een ronde later ook Dixon - zijn eerste pitstop maakte, gevolgd door het gros van het veld.

Nog geen twee ronden na zijn pitstop kon Van Kalmthout inpakken: de jonge Nederlander ging bijna de muur in, spinde vervolgens de baan op en raakte daarbij zijn onfortuinlijke mederookie Alex Palou, die ook kon gaan douchen. Na een ietwat langdurige onderbreking konden we door, met Dixon, Newgarden en Pagenaud voorop. Wat troep op de baan zorgde voor een caution en een nieuwe reeks pitstops, waar Newgarden de leiding terugpakte, voor Felix Rosenqvist en Dixon, die zich echter snel terug knokte naar de eerste plek.

Zo kabbelde het gestaag voort, tot Rosenqvist dik dertig ronden - en één pitstop - voor het einde weer aansloot bij leider Dixon. De Zweed maakte zijn laatste stop één ronde eerder dan Dixon, die midden in de achterblijvers nét voor Rosenqvist de baan op kwam. Die achterblijvers zorgden voor flink wat chaos en Rosenqvist hield zijn hoofd niet koel: de Zweed spinde stevig de muur in, caution. Na de daardoor veroorzaakte onderbreking konden we door voor nog drie ronden knallen, met Dixon voorop.

De Nieuw-Zeelander had mazzel: achterblijvers werden niet teruggezet, waardoor de nummer twee in de race, Pagenaud, slechts de vijfde auto op de baan was. Dixon kwam daardoor uiteraard niet meer in gevaar en won ruim voor Pagenaud en Newgarden, terwijl Charlie Kimball zijn auto nog in de muur hing.

Rosenqvist hangt zijn auto in de muur