NASCAR: Chaos en spanning in Last Great Colosseum

heywoodu

De negende race van het jaar in de NASCAR Cup Series heeft zondagavond weer flink wat chaos opgeleverd. Op de Bristol Motor Speedway, The Last Great Colosseum, bleek weer eens dat een grote en bloedsnelle superspeedway helemaal niet nodig is voor een spannende race.

Brad Keselowski lootte de poleposition en kreeg Aric Almirola naast zich, met Joey Logano en Ryan Blaney op de tweede rij. Een spin van Ryan Newman zorgde al erg snel voor een caution, in de enkele tientallen ronden daarna - het gaat snel in Bristol - volgden twee geplande competition cautions en daarna had Keselowski gewoon nog de leiding.

Blaney nam het heft halverwege de stage in handen en Elliott ging er voorbij, waarmee de volgorde voor de eerste stage bepaald was: Elliott won, voor Blaney en Keselowski. Die drie maakten ook in de tweede stage de dienst uit, tot het halverwege fout ging voor Blaney: hij spinde, kwam er zonder noemenswaardige schade vanaf...tot achterblijver Ty Dillon hem ramde en hem uit de race reed.

Blaney kan inpakken

Niet veel later volgden twee cautions snel achter elkaar: Joey Gase en Bayley Currey kwamen in beeld, dan weten we wel hoe laat het is. Twintig ronden voor het einde van de stage ging het pas echt fout: Ricky Stenhouse Jr - ja, alweer - crashte en nam flink wat anderen mee. Zijn race was voorbij, net als die van de in vorm verkerende Alex Bowman en van de ijzersterke rookies Tyler Reddick en Cole Custer.

Na de door Stenhouse veroorzaakte onderbreking werd het groen gezwaaid, waarna Ryan Preece nog even voor een caution zorgde. De stage kon daarna afgemaakt worden, met wederom winst voor Elliott. Tijdens de pitstops kwamen Denny Hamlin en Kyle Busch naar voren, zij namen de leiding in handen. Met name Busch was lekker bezig, de kampioen sloeg een flink gat, tot Austin Dillon zijn auto in de muur parkeerde: caution.

Een kleine Big One

Hamlin pakte de eerste plek over van Busch, Jimmie Johnson bleef in de buurt en ook de sterke rookie Christopher Bell meldde zich voorin. Busch schoof dan weer door naar plek één en begon een duel met Johnson, de zevenvoudig kampioen die al meer dan honderd races droog staat. Met een dikke zestig ronden te gaan raakte Kevin Harvick de muur, wat voor een caution en dus een nieuwe ronde pitstops zorgde, waardoor iedereen in elk geval tot de finish door kon rijden.

Met Hamlin, Elliott, Johnson, Logano en Busch konden we door voor nog zestig rondjes. Twintig ronden later kwam laagvlieger Grey Gaulding in beeld, caution dus. Die duurde niet al te lang en rap konden we verder...tot het wéér fout ging: Martin Truex Jr viel wat terug, Bubba Wallace duwde Aric Almirola wat omhoog en dat resulteerde in een crash voor met name Truex, Almirola en Michael McDowell.

Weer ging het fout

Hamlin nam bij de herstart wederom de leiding en kreeg dit keer Logano achter zich aan, met daarachter Elliott, Busch en Johnson. Een goede tien ronden voor het einde zat Hamlin er goed bij, maar bij het inhalen van laagvlieger BJ McLeod ging alles door het putje: Hamlin raakte buiten de lijn, tikte de muur aan, spinde en werd daarna nog geraakt door McLeod. Elliott kreeg zo de leiding in de schoot geworpen, Logano leek ook op stoom te zijn en sloot aan.

Elliott greep de macht bij de herstart, maar Logano kwam er onderdoor voorbij. Zo ontstond een pittig duel...té pittig, want de twee drukten elkaar de muur in en vielen ver weg. Opvallend genoeg bleef de race 'groen', waardoor Keselowski de leiding kreeg. Oldies Clint Bowyer en Johnson reden achter hem, maar konden hem niet meer aanvallen en dus was de winst voor Keselowski.

De laatste ronden