Microsoft geeft specs van nieuwe Xbox

Pheno

Vandaag heeft Microsoft de technische specificaties en interne onderdelen van de Xbox Series X bekendgemaakt en meer informatie verstrekt over de innovaties in de volgende generatie consoles, waaronder hardware-acceleratie met DirectX Raytracing en technieken als Variable Rate Shading en Dynamic Latency Input.

De volgende generatie Xbox wordt gekenmerkt door drie hoofdkenmerken: kracht, snelheid en compatibiliteit.

Kracht: het team versterkte hun langdurige samenwerking met chipmaker AMD, die meer dan 15 jaar geleden met het Xbox-team op de Xbox 360 begon te werken. Deze ontwierp een speciale processor, aangedreven door een 8-core AMD Zen 2 CPU en een RDNA 2-klasse GPU. De complete specs:

CPU 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
GPU 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
Die Size 360.45 mm2
Process 7nm Enhanced
Memory 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus
Memory Bandwidth 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
Internal Storage 1 TB Custom NVME SSD
I/O Throughput 2.4 GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block)
Expandable Storage 1 TB Expansion Card (matches internal storage exactly)
External Storage USB 3.2 External HDD Support
Optical Drive 4K UHD Blu-Ray Drive
Performance Target 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS

Een van de grootste (en meest opvallende voor spelers) functies in Xbox Series X zal ondersteuning zijn voor hardwareversnelde DirectX Raytracing, die de eigenschappen van licht en geluid in realtime nauwkeuriger simuleert.

Xbox Series X: DirectX Raytracing, raytracing off

Xbox Series X: DirectX Raytracing, raytracing on

Om de kracht van Xbox Series X verder uit te leggen laat het ontwikkelteam van Gears 5 hun optimalisaties voor Xbox Series X weten. Gears 5 draait met de Unreal Engine voor Xbox Series X met gebruik van de volledige PC Ultra Spec-instellingen, waaronder textures met een hogere resolutie en volumetrische mist met een hogere resolutie, en daar bovenop 50% meer polygonen dan op de PC Ultra-stand. De openingsscène draait op 60 FPS in 4K (het was 30 FPS op Xbox One X).

Microsoft wil ook meer snelheid met de XBox Series X. Door allerlei nieuwe technieken is het geheugengebruik geoptimaliseerd waardoor er bijvoorbeeld grote open werelden meer dynamisch en bevolkter zijn, met zo min mogelijk laadtijd. Niet alleen de SSD zorgt voor snelheid, ook heeft het team opnieuw gekeken naar de controller om de latency tussen input en console zo klein mogelijk te maken. Voor output wordt HDMI 2.1 ondersteund, zodat daar de latency ook zo klein mogelijk wordt. Quick resume zorgt voor snel weer verder gaan met spelen. Bij de huidige consoles kun je een game 'pauzeren', maar Xbox Series X onthoud je status van meerdere games. Dit werkt zelfs na een systeem-update of wanneer je voor langere tijd de stroom eraf hebt gehaald.

De Xbox Series X ondersteunt ook Xbox-, Xbox 360- en Xbox One-games. Ze zullen vaak sneller laden, er beter uitzien en soepeler draaien. En ook niet onhandig, je oude savegames werken ook nog. Daarnaast wordt de hardware van eerdere generaties ondersteund. Features zoals cross-generation multiplayer en Smart Delivery waardoor je de game eenmaal koopt maar de meest geoptimaliseerde versie op alle platformen van Microsoft kunt spelen zijn de kers op de compatibility-taart.

Het enige waar we nog op moeten wachten is een releasedatum en prijs. En de beelden van nieuwe games natuurlijk.