NASCAR: 6 man finishen, ducttapeauto wint

heywoodu

Op de Daytona International Speedway is het seizoen in de NASCAR Cup Series éindelijk weer begonnen. Nou ja, de eerste race werd gehouden, maar die telt nog niet mee voor het kampioenschap: de Busch Clash is een soort demonstratierace voor coureurs die aan bepaalde eisen hebben voldaan, zoals het pakken van een poleposition vorig jaar. Komende zondag wordt het seizoen écht geopend met de Daytona 500, maar in de Clash ging het er ook al hard aan toe.

De startopstelling voor de Busch Clash wordt bepaald op basis van loting en Ryan Newman vertrok vanaf poleposition, naast Brad Keselowski. In de eerste stage van 25 ronden gebeurde verder niet zo veel: Keselowski had de touwtjes in handen, voor Clint Bowyer, Kevin Harvick en Newman.
Ongeveer het halve veld kwam tijdens de geplande caution binnen voor een pitstop, de rest - aangevoerd door Newman en William Byron - reed nog even door en kwam na een paar ronden achter de pace car alsnog binnen. Zo was het een beetje de vraag wie de race wel of niet uit zou kunnen rijden zonder pitstop, maar met Keselowski op kop gingen we in elk geval weer verder.

Zonder stop naar de finish rijden zat er niet in en een kleine dertig ronden voor het einde kwamen er nog wat stops door coureurs die in de laatste tien ronden toch wel hard naar voren kwamen zetten. Op dat moment ging het echter fout: Kyle Busch tikte Joey Logano aan, waardoor ze beiden richting muur gingen...met ook als gevolg dat Keselowski hard tegen de muur aan kwam en kon gaan douchen.

Logano, Busch en Keselowski crashen

Met drie ronden te gaan werd de race herstart...en voor je die zin uit kon spreken ging het helemaal fout: achter de eerste rij van Denny Hamlin en Harvick begonnen Byron en Newman te duwen, wat een behoorlijke kettingreactie ontketende. De snelheid lag gelukkig nog niet al te hoog, maar bijna het hele veld liep op z'n minst wel wat lichte schade op door botsingen met de muur en andere auto's en onzachte ritjes door het gras.

De herstart verliep niet echt soepel

Na nog een onderbreking konden we dan echt weer door voor de overtime finish, met Hamlin en Aric Almirola op de eerste rij. Nu ging het wel goed...tot we ongeveer drie bochten gehad hadden: Chase Elliott zat de halve ronde gigantisch te duwen bij Hamlin en dat ging zoals iedereen aan zag komen inderdaad fout. Hamlin spinde, de een na de ander reed bovenop elkaar en Kurt Busch, Jimmie Johnson en nog een handvol rijders konden gaan douchen.

Wéér ging het fout

Elliott leek er als een van de weinigen goed af te komen, maar kwam na het opheffen van de rode vlag wel binnen voor verse banden. Met welgeteld zeven auto's - waarvan ongeveer nul in topconditie - gingen we weer door, met Austin Dillon en Kyle Larson voorop....maar wéér ging het fout voor start/finish bereikt werd, dus kwam er nóg een overtime. Wederom was Elliott erbij betrokken, dit keer viel hij Larson aan, die daarna hard de muur in ging.

We bedanken Elliott voor nog een crash

Zo waren er voor de volgende herstart nog zes over, waarbij Dillon zo'n beetje de enige was met nog een 'gezonde' auto. Hij wist het echter zélfs tegen de geductapete auto's niet te winnen en uitgerekend Erik Jones - die van plakband aan elkaar hing - werd, geholpen door zijn op één ronde achterstand rijdende teamgenoot, naar de leiding geduwd. Die hield hij vast en dus pakte Jones met zijn van ellende uit elkaar vallende auto de winst, een passend einde van de race.

Ducttape Jones wint de race