ACM: KPN moet tarieven voor overzetten nummers met terugwerkende kracht aanpassen

Monique Verlind (DJMO)

KPN moet de tarieven voor het overzetten van telefoonnummers met terugwerkende kracht aanpassen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald naar aanleiding van bezwaren bij een eerder besluit over die tarieven.

Op 29 januari 2019 bepaalde de ACM dat KPN lagere tarieven moet hanteren voor het overzetten van een nummer naar een andere telecomaanbieder. Die tarieven zijn inmiddels verlaagd. Naar aanleiding van bezwaren van KPN, Voiceworks en anderen, heeft de ACM de tarieven opnieuw bekeken en besloten dat ze juist zijn vastgesteld. De hoogte blijft dus ongewijzigd. Wel moeten de tarieven met terugwerkende kracht gelden vanaf 18 januari 2017 (het moment dat voor het eerst werd geklaagd bij de ACM), in plaats van de oorspronkelijke datum van 1 maart 2019. KPN is verantwoordelijk voor de uitvoering van het besluit.

Overstappen
Klanten die overstappen van de ene telecomaanbieder naar de andere, kunnen hun telefoonnummer houden. Voor het overzetten van een nummer mag een telecomaanbieder kosten in rekening brengen bij de andere aanbieder. Telecomaanbieders kunnen deze kosten vervolgens doorberekenen aan hun klanten.

Kosten
Om ervoor te zorgen dat deze kosten klanten niet ontmoedigen om over te stappen, mogen de porteertarieven volgens de wet niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten die een aanbieder maakt (kostengeoriënteerde tarieven). De ACM stelde vast dat het door KPN gehanteerde tarief van €200 per nummerblok (meerdere nummers die bij elkaar horen, bijvoorbeeld van een bedrijf) veel hoger was dan de daadwerkelijke kosten. Het tarief van €2 per nummer bleek pas vanaf oktober 2017 te hoog. KPN heeft de tarieven aangepast naar € 1,15 per nummer en € 42,80 per nummerblok.