D66 Amsterdam: 'Laat mensen betalen voor vies maken van de stad'

Anakha

Wie op de grachtengordel in Amsterdam wil wonen en zijn auto wil meenemen, moet daar vanwege de schaarse ruimte nou eenmaal voor betalen. Dat zegt Jan-Bert Vroege (D66) in het AT5-programma Park Politiek. Kevin Kreuger (Forum voor Democratie) wil onderzoeken of een algehele 30 kilometer per uur-zone binnen de ring geen effectievere manier is om bij te dragen aan een autoluwe stad.

"Wat mij betreft gaan we serieus kijken, onderzoeken en misschien ook wel een besluit nemen om een vorm van rekeningrijden in te voeren in Amsterdam", zei Vroege eerder deze week als reactie op de Agenda Autoluw van de coalitie, die deze week werd aangenomen.

"Als een auto 's ochtends via de A10 West de stad binnenrijdt en een kwartier later de A10 in Noord weer oprijdt, dan vervuilt hij alleen maar en had hij hier niet hoeven zijn. Ik zeg: laat zo iemand dan betalen voor het viesmaken van de stad", licht Vroege dat idee toe.

Kreuger denkt aan andere manieren om bij de dragen aan een autoluwe binnenstad. "Wij hebben zelf voorgelegd om onderzoek te doen naar een algehele 30 kilometer per uur-zone binnen de ring. Is dat wat ik per se wil? Nee. Maar ik vind dat beter dan alles wat er nu voor ons ligt, zoals tolheffing of een 'Zona Traffico Limitato', dus dat er een soort verbod komt om de stad binnen te rijden."

Afbouwen parkeervergunningen
Ook over de parkeervergunningen verschillen de twee van mening. "Ik vind dat dat een stukje demografisch voorkeursbeleid is", zegt Kreuger. "Dat zit met name in het afbouwen van de parkeervergunningen. Stel je voor je werkt in de buitendienst of je hebt je eigen klusbedrijf, dan moet je gewoon je auto voor de deur hebben staan. Het lijkt er nu heel erg op dat die mensen toch een heel stuk verderop moeten gaan parkeren."

Vroege denkt dat de maatregelen juist positief zijn voor de Amsterdammer die de auto veel nodig heeft. "Heel veel Amsterdammers hebben de auto juist niet nodig of minder nodig. Maar die auto staat dan wel altijd voor de woning of op de gracht. We moeten mensen stimuleren om de auto minder voor de deur te zetten als deze negentig procent van de tijd stilstaat. Laten we die mensen dan verleiden om aan de rand van de stad te parkeren."

"We sturen de demografie in een stad doordat je, als je een auto hebt, niet in de stad kunt wonen doordat je geen parkeervergunning krijgt", brengt Kreuger daar tegenin. "Het is gewoon marktwerking, meneer Kreuger", zegt Vroege daarop. "Nu al kost een parkeervergunning in de binnenstad het meest van de hele stad. Er is ruimte voor iedereen, maar je kiest ervoor wat je belangrijk vindt. Als je op de grachtengordel wil wonen en je wil een auto meenemen, dan moet je daarvoor betalen. Want de ruimte is schaars."

'Knips'
Een belangrijk onderdeel van de Agenda Autoluw zijn de zogenaamde 'knips'. Daarmee wordt bedoeld dat auto's over sommige straten niet meer mogen rijden, met als doel een grote afname van auto's in de binnenstad en woonwijken.

Maar volgens Kreuger zorgen deze knips enkel voor een verplaatsing van het probleem. "Rust en ruimte op de ene plek leidt tot drukte op de andere plek. Datzelfde geldt voor schone en vieze lucht. Ik denk dat we naar andere oplossingen moeten kijken."

Vroege is een stuk positiever over de knips. "De knips die we al hebben werken heel goed. Heel veel verkeer verdwijnt gewoon, doordat je niet meer makkelijk van A naar B door de stad heen kan. Mensen zoeken andere routes of laten de auto staan."

Kreuger meent dat knips zelfs leiden tot meer uitstoot, iets wat toch zeker niet de bedoeling zal zijn van het stadsbestuur. "Als je van de Valkenburgerstraat naar de Bijenkorf moet, moet je helemaal omrijden via de Munt. Dan heb je vier kilometer afgelegd terwijl je een kilometer verderop moest zijn. Dat is wat de Agenda Autoluw doet. Het leidt voor een gedeelte tot meer uitstoot, tot meer kilometers, door al dat omrijden."