'G-spot' wordt na campagne massaal gevonden

Floris_Stempel

Het was een controversiële marketingcampagne voor de hoofdstad van Litouwen toen het in 2018 werd gelanceerd. "De G-spot van Europa", aldus de advertenties die bezoekers aanmoedigen om naar Vilnius te komen. "Niemand weet waar het is, maar wanneer je het vindt, is het geweldig."


Vilnius reclamecampagne (Bron: YouTube)

De slogan ging vergezeld van een foto van een vrouw die met de ogen gesloten, in ogenschijnlijke extase grijpend naar het laken dat onder haar lag. Het laken was bedrukt met een kaart van Europa. Ze greep natuurlijk naar de plek die Vilnius markeerde.

De speciaal gecreëerde campagnewebsite, die nog steeds populair is, spoort bezoekers aan om 'aan de slag te gaan' en 'uw persoonlijke kaart van plezier te maken'.

Lees ook: Europa's g-spot gespot

Daarnaast worden een reeks van 48 Tinder-achtige activiteiten aangeboden die ze leuk kunnen vinden of weggooien, resulterend in een 'persoonlijke kaar van plezier' waarin ze worden aangespoord om 'moedig te zijn om te experimenteren' (bijv. spooktochten of escape rooms), 'doe het in het donker' (bijv. nachtleven) en 'gebruik je tong' (restaurants en bars).

Als alternatief kunnen bezoekers het voorspel overslaan en 'bladeren door de geneugten van Vilnius'.

Succes
Nu is het project uitgeroepen tot beste bestemmingscampagne voor een stad tijdens de International Travel and Tourism Awards. Deze prijzen werden zaterdagavond uitgereikt tijdens het World Travel Market-congres in Londen.

Wat nog belangrijker is, de campagne heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Inga Romanovskienè, directeur van Go Vilnius, de lokale VVV, vertelde dat het totale bezoekersaantal naar Vilnius vorig jaar steeg met 12,5 procent. Bezoekeraantallen uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, de twee primaire doelen van de campagne, stegen met respectievelijk 37,8 en 20,5 procent.

"Het was specifiek gericht op een millenialpubliek, en hoewel de taal suggestief is, was het belangrijk voor ons om ervoor te zorgen dat de gebruikte afbeeldingen niet expliciet waren", aldus Ronovskienè.


Deze vrouwen in Vilnius hebben de 'g-spot' duidelijk gevonden (Foto: Sean Gallup/Getty Images)