Wakker Dier intensiveert acties bij AH

Monique Verlind (DJMO)

Klanten van Albert Heijn kunnen vanaf deze week in hun supermarkt een boodschap achter laten met de tekst “Ik skip de AH kip”. Zij plaatsen dan roze kaartjes met die tekst op het doorgaans blauw-witte prikbord voor ‘vraag en aanbod’. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “De AH kip heeft een rotleven. Veel klanten willen dat Albert Heijn stopt met dit dierenleed en laten dit weten in de winkel zelf.”

In de meeste Albert Heijn winkels kunnen klanten een blauw-wit kaartje op het prikbord achterlaten om iets aan te bieden of te verkopen, bijvoorbeeld een tweedehands stoel. Nu kunnen klanten zich tot Albert Heijn richten met de vraag om betere leefomstandigheden voor de AH kip. Zij kunnen de kaartjes bestellen via de website van Wakker Dier.

Laagste dierenwelzijnseisen
Albert Heijn is de grootste supermarktketen van ons land, maar stelt de laagste dierenwelzijnseisen aan haar kippen. Andere supermarkten, zoals Jumbo en Aldi, doen het beter en geven hun kip meer ruimte. Wakker Dier voert daarom intensief campagne, om ervoor te zorgen dat Albert Heijn de leefomstandigheden van de AH kip verbetert.

Ruimtegebrek
De AH kip leeft met zestien kippen op een vierkante meter. Dat is veel te weinig ruimte. Door dit ruimtegebrek raken de kippen gestrest. Soms lopen ze over elkaar heen, omdat ze geen kant op kunnen. Daarbij bekrassen of verwonden ze elkaar.

Stunts
“Vooralsnog houdt de Zaanse multinational zich doof,” zegt Anne Hilhorst. “Albert Heijn drijft de vraag naar keurmerkloze kip zelfs op met extreem veel stuntaanbiedingen.” In het eerste halfjaar van 2019 was deze kip bij de twaalf grootste supermarkten gemiddeld 86 keer in de aanbieding. Albert Heijn deed dat in deze periode 232 keer.

Wakker Dier intensiveert acties bij AH (Afbeelding: Wakker Dier)
Wakker Dier intensiveert acties bij AH (Afbeelding: Wakker Dier)