NASCAR-race op Michigan ontaardt in brandstofstrijd

heywoodu

De 23e race van het reguliere seizoen in de NASCAR Cup Series heeft op de Michigan International Speedway voor de nodige spanning gezorgd. Het werd een strijd tot de laatste druppel, waarna er nog drie races te gaan zijn tot de play-offs beginnen.

Met Brad Keselowski en Kevin Harvick op front row werd de boel op gang gevlagd, Alex Bowman en lokale held William Byron volgden. Na dik dertig ronden kwam Harvick met een lekke band naar binnen, terwijl Hamlin zich naar voren reed en de leiding pakte.

In de slotfase van de eerste stage werd na de eerste ronde pitstops flink geknokt, vooral tussen Hamlin en de alsmaar oprukkende Martin Truex Jr, die in het achterveld was begonnen. Dat werd een mooi duel en het was Truex die de stage won, voor Hamlin, Keselowski en Logano.

Keselowski had bij de herstart de leiding weer in handen, voor Hamlin, Bowman en Byron, terwijl ook Kyle Busch zich ineens voorin kwam melden. Truex had het tempo weer lekker te pakken en halverwege de stage nam hij de leiding over van Keselowski, die ook door Hamlin aangevallen werd.

Truex, Hamlin en ook Kurt Busch vormden een leidende groep, maar bij de pitstops was het Truex die weer een slag sloeg door wéér alleen brandstof te halen. Keselowski kreeg ineens te kampen met een lekke achterband, spinde, maar wist zijn auto bijzonder knap op te vangen om verdere schade te voorkomen.

Mooie redding van Keselowski (Bron: YouTube)

Kyle Busch lag bij de herstart ineens aan de leiding, nadat hij Truex aftroefde. Kyle pakte zo de stagewinst, voor Truex en broer Kurt Busch, maar daarachter ging het weer fout: onder meer Austin Dillon en Aric Almirola belandden in de muur, maar door het einde van de stage kwam er toch al een caution.

Nadat de boel was opgeruimd konden we door voor het laatste deel van de race, met Logano en Kurt Busch op kop, voor Byron en Ryan Blaney. De volgende caution liet niet lang op zich wachten, want Spencer Boyd, een van de mindere goden, spinde zijn auto met ruim 65 ronden te gaan de muur in.

De volgende herstart liet niet lang op zich wachten, net als de volgende neutralisatie: Clint Bowyer hing 'm in de muur. Logano en Kurt Busch hielden de leiding, met wederom Blaney en Byron erachter en Kyle Busch in de aanval. Een probleem voor Ricky Stenhouse zorgde voor een caution, maar al snel kon men door, met Blaney en Logano voorop.

Gedoe aan het eind van stage twee (Bron: YouTube)

Met twintig ronden te gaan was het nog altijd flink spannend: Kevin Harvick kwam naar voren en opende de aanval op leider Logano, met succes. Het werd spannend of de heren het met de brandstof in de tank zouden halen, wat voor Keselowski niet lukte: met elf ronden te gaan kwam de nummer drie naar binnen.

Met drie ronden te rijden moest Logano ook naar binnen, waardoor Harvick op kop reed, met Hamlin er anderhalve seconde achter, gevolgd door Truex op grote afstand. Die hadden dankzij een fuel-only-stop wél genoeg brandstof aan boord en dus won Harvick de race, voor Hamlin en Truex. Onder meer Kurt Busch viel in de laatste ronde weg, want ook hij had niet genoeg brandstof aan boord.

Bowyer ramt de muur (Bron: YouTube)