Google verbetert privacy van gebruikers

Pheno

Google heeft tijdens Google I/O privacyverbeteringen voor gebruikers aangekondigd. Volgens de internetgigant zijn de verbeteringen er om meer te doen met minder data en zorgen er voor dat gebruikers makkelijker bij hun privacy-instellingen kunnen komen.

Tijdens het jaarlijkse event voor ontwikkelaars liet Google weten dat de bestaande incognitomodus, die ook al in Chrome en YouTube zit, ook naar Maps en de Zoek-app komt. Zoekopdrachten die via de incognitomodus worden verstuurd worden dan niet gekoppeld aan het Google-profiel van de gebruiker. Ook maakt de internetgigant het makkelijker om straks gegevens te verwijderen uit Maps en YouTube, en worden de privacyinstellingen voor accounts vanuit meerdere applicaties beschikbaar. Nu al is je Google-account via je profielfoto rechtsboven te bereiken in Gmail, Drive en Contacten. In de loop van de maand volgen Zoeken, Maps, YouTube, Chrome, de Google Assistent en Google Nieuws.

Auto-delete is een nieuwe instelling aan waarmee je kunt instellen hoe lang Locatiegeschiedenis en Web- en app-activiteit wordt bewaard: 3 of 18 maanden. Oudere gegevens worden dan automatisch en doorlopend verwijderd. Deze nieuwe instelling is al beschikbaar voor Web- en App-activiteit en komt volgende maand naar Locatiegeschiedenis.

Google gebruikt nieuwe technieken op het gebied van kunstmatige intelligentie, zodat het meer kan doen met minder data. Een voorbeeld daarvan is federated learning. Daarmee is het mogelijk voor ontwikkelaars om AI-modellen te trainen en producten slimmer te maken (voor jou en anderen) zonder dat je data ooit je apparaat verlaat. Met deze nieuwe technieken kunnen ze dus meer doen met minder data. Gboard, Google’s toetsenbord, gebruikt federated learning op tientallen miljoenen apparaten om te voorspellen wat het volgende woord of de volgende emoji is die je gaat typen. Voorheen leerde Gboard nieuwe woorden, zoals “zoodles” en “selfies”, als je ze meerdere keren zelf had getypt. Dankzij federated learning kan Gboard nieuwe woorden leren als duizenden mensen die gebruiken, zonder dat Google ooit heeft gezien wat je hebt getypt.

Google heeft ook geïnvesteerd in differential privacy, waarmee ze kunstmatige intelligentie kunnen trainen zonder informatie te onthouden die specifieke details over een bepaalde gebruiker onthullen. Ze gebruiken differential privacy in Chrome, in Gmail met Smart Compose en in Google Maps om te laten zien hoe druk het is in een restaurant.

Google (Foto: ANP)