Amsterdam: benzineauto's en diesels vanaf 2030 niet welkom

Mick (Philosocles)

Het gemeentebestuur van Amsterdam is van plan om met ingang van 2030 auto's te weren die op benzine of diesel rijden. Het verkeer moet vanaf dat jaar geheel uitstootvrij zijn. Amsterdammers, bezoekers en leveranciers hebben dus elf jaar de tijd om over te stappen op elektrische alternatieven, aldus het Parool.

Een en ander staat in het Actieplan Schone Lucht dat wethouder Sharon Dijksma donderdag presenteerde. Het uitstootvrij maken van de stad moet zich in verschillende stappen voltrekken. Zo mogen vanaf volgend jaar dieselauto's uit 2005 of eerder niet meer binnen de ringweg A10 komen. Twee jaar later is dit ook het geval voor bussen en touringcars, hoewel de grens voor hen dan bij de binnenstad ligt.

In 2025 is het voor hen vervolgens ook gedaan binnen de ringweg, en ook voor vracht- en bestelwagens en taxi's. Ook de pleziervaart en veerboten moeten dan uitstootvrij zijn. Tevens zijn brom- en snorfietsen niet meer welkom binnen de bebouwde kom, en de grens komt wat dat betreft vermoedelijk bij de A9. In 2030 mogen tenslotte ook personenauto's en motoren de bebouwde kom niet meer in.

Meeroken
"We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers", aldus Dijksma. "Vieze lucht is een sluipmoordenaar. Gemiddeld leven Amsterdammers een jaar korter door vieze lucht." De plaatselijke GGD stelt de huidige Amsterdamse luchtvervuiling gelijk aan het meeroken van zes sigaretten per dag.

De plannen komen nadat milieu-staatsscretaris Stientje van Velthoven gemeenten onlangs de mogelijkheid gaf om vanaf volgend jaar milieuzones in te voeren voor oude diesels.

De stad wil autobezitters bij de overgang helpen via ontheffingen en subsidies. Ook het laadpalennetwerk wordt uitgebreid, en kopers van elektrische auto's kunnen zo'n paal aanvragen.

Kritiek
Zoals te verwachten is er stevige kritiek op de plannen. "Een bizar plan, buiten alle realiteit en onhaalbaar", aldus autobelangenclub RAI Vereniging tegen de NOS. "Amsterdam haalt alles 20 jaar naar voren. De gemiddelde leeftijd van de auto is elf jaar dus heel veel burgers hebben een probleem. In 2030 zijn auto's bij lange na niet allemaal emissieloos. De burger wordt gewoon de stad uitgejaagd."

En zoals ook mag worden verwacht is Milieudefensie juist wel blij met de voornemens. Volgens de milieuvereniging is er veel draagvlak voor in de stad. Zo'n tweederde van de Amsterdammers zou namelijk voorstander zijn van uitstootvrij verkeer.

Amsterdam: benzine en dieselauto's in 2030 niet meer welkom (Twitter)