Remedy Entertainment: 'we blijven singleplayer games maken'

Wouter (2dope)

In 2016 maakte Max Payne- en Alan Wake-ontwikkelaar Remedy bekend te gaan werken aan multiplayer-titels, iets waar ze daarvoor nog weinig ervaring mee hadden. Dit kwam op veel fans over als een soort definitieve stap van single- naar multiplayer. Op PAX East benadrukt de ontwikkelaar dat dit zeker niet de bedoeling is.

Dat ze bij de Finse studio op de multiplayer-only tour zouden gaan was sowieso al ontkracht met de aankondiging van Control, de third-person shooter die veel stijl- en gameplay-elementen lijkt te lenen van eerdere titels, waaronder ook het recentere Quantum Break"We maken als studio zeker geen definitieve ommezwaai naar multiplayer," zo verklaart PR-figuur Thomas Puha tijdens PAX East. "Wel is het zo dat een heleboel van de medewerkers van Remedy hier al sinds jaar en dag werken en we niet altijd dezelfde dingen willen blijven maken. Veel van ons houden van multiplayer-spellen en het voelt echt als een uitstapje, bovendien willen we onze mensen graag de mogelijkheid geven om aan allerlei verschillende dingen te werken."

Behalve Control werkt Remedy ook aan Vanguard, waarvan nog niet helemaal duidelijk is wat het wordt maar wat alle schijn heeft van een soort online games-as-a-service. Daarnaast wordt nog gewerkt aan de online shooter-serie Crossfire. Mijn aandacht is voorlopig in ieder geval gevestigd op Control, dat hopelijk het voortreffelijke Quantum Break kan evenaren die, hoewel wat lineair en kort, toch behoorlijk spectaculair was. 

Er werd door Puha ook nog wat losgelaten over het intellectuele eigendom waar de meeste fans het liefst een nieuw deel van zien: Alan Wake. "Twee jaar geleden werkten we aan Alan Wake 2, maar dat is helaas op helemaal niets uitgelopen. We hebben er uiteindelijk ook nauwelijks iets aan overgehouden en voor de komende jaren zitten we nogal volgeboekt. Maar, ja, we bezitten nog altijd het IP".