'Boeing zelf verantwoordelijk voor crashes'

Monique Verlind (DJMO)

Gisteren is gebleken dat Boeing heeft gesjoemeld met de Boeing 737 MAX 8. De vliegtuigfabrikant was grotendeels zelf verantwoordelijk voor de veiligheidsbeoordeling van het toestel. Boeing zou verder in de rapportage aan de FAA niet volledig zijn geweest over de risico's van het MCAS-veiligheidssysteem. Dat meldt het NRC. 

Het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt nu de mogelijkheden van een strafrechtelijk onderzoek naar de goedkeuringsprocedure en welke rol de FAA hierin heeft gespeeld. In het besloten onderzoek zijn onder andere e-mails, berichten en andere communicatie opgevraagd. 

Op 29 oktober stortte het eerste MAX 8 toestel neer in Indonesië. Vorige week, 10 maart, stortte een toestel van Ethiopian Airlines neer in Ethiopië, vlakbij hoofdstad Addis Abeba. In totaal kwamen er 346 mensen om het leven bij de crashes. Bij het vergelijken van de data uit de zwarte dozen is gebleken dat er duidelijke overeenkomsten zijn in de oorzaak van het neerstorten. Zo is er in beide gevallen sprake van grillige hoogteverschillen kort voor het ongeluk. Dit zou er op kunnen duiden dat de piloot de controle over het toestel kwijt was. 

Na de laatste crash besloten veel landen om de Boeing 737 MAX aan de grond te houden. Op 12 maart sloot de EASA zelfs het volledige Europese luchtruim voor zowel de 737 MAX 8 als 737 MAX 9 af. Op 14 maart besloot Boeing zelf om alle vliegtuigen van dit type aan de grond te houden.

Voor de problemen met het MCAS-veiligheidssysteem is een software-update aangekondigd. Die update zou zijn vertraagd door de shutdown van de overheid, die van 22 december tot 25 januari duurde. Binnenkort komt die update er alsnog. Daarnaast werkt de fabrikant aan een herziene pilotentraining met het systeem.