EU wil snelheidsbegrenzers op auto's

LTVDK

De EU heeft een plan naar buiten gebracht om vanaf 2022 alle nieuwe auto's verplicht te laten voorzien van snelheidsbegrenzers. Deze elektronica zou er voor moeten zorgen dat niemand ergens meer te hard zou kunnen rijden.

Het wetsvoorstel dat door een groep Europarlementariërs is goedgekeurd heeft het afknijpsysteem ISA genoemd, oftewel 'Intelligent Speed Assist'. Het doel van deze maatregel is volgens de parlementariërs het aantal Europese verkeersdoden met 20 procent te verlagen en binnen 15 jaar naar het schijnt 25.000 verkeersdoden te voorkomen.

Voor het systeem zal gebruikt worden gemaakt van een automatische vermogensbeperking zodra je harder gaat dan de snelheidslimiet. Hierdoor kun je dus nog wel met piepende bandjes wegrijden maar zodra je harder gaat zullen er waarschuwingssignalen verschijnen op het dashboard en wordt het vermogen geknepen tot je weer netjes de maximumsnelheid rijdt. Volgens het voorstel is het hierdoor nog wel mogelijk om kort te accelereren om een gevaarlijke situatie te kunnen vermijden.

Hoe en of ze het systeem in zo'n korte tijd Europees kunnen uitrollen is nog onbekend, ook is niet bekend hoe dit voorstel omgaat met de huidige auto's zonder begrenzer. Grote kans dus dat je dus straks in 2022 met je vers aangeschafte McLaren Senna wordt ingehaald op de snelweg door een oude roestige Daihatsu Cuore die geen begrenzer heeft.

Update:
User TagForce wees ons er op dat het wetsvoorstel iets waziger is omschreven dan een beperking op te hard rijden. Artikel 6.2 van het voorstel gaat over de minimuneisen van het voorgestelde systeem, te weten deze regels:

2. Wat betreft de systemen voor intelligente snelheidsondersteuning gelden de volgende minimumspecificaties:
a)    de bestuurder moet via het gaspedaal kunnen voelen dat de toepasselijke snelheidslimiet is bereikt of overschreden;
b)    het systeem mag niet kunnen worden uitgeschakeld of geblokkeerd;
c)    de bestuurder moet door normale bediening van het gaspedaal soepel kunnen voorbijgaan aan de door het systeem aangegeven voertuigsnelheid, zonder dat er een kickdown nodig is;
d)    bij gebruik van een snelheidregelaar (cruise control) moet de intelligente snelheidsondersteuning zorgen voor automatische aanpassing aan een lagere snelheidslimiet.

Voor het geval je graag hele lappen tekst doorspit terwijl je lekker in het zonnetje ligt te genieten van een verfrissende versnapering kun je het hier vinden.