90000 flessen wodka voor Kim Jong-un onderschept in Rotterdam

trein2000

De douane heeft in de haven van Rotterdam een grote partij wodka onderschept. De drank was bestemd voor Noord-Korea, maar die mogen het vanwege sancties helemaal niet geleverd krijgen.

De 90000 flessen zaten verstopt in een container onderin een schip. Boven op de container lag een vliegtuigromp, vermoedelijk bedoeld om de container te verbergen en het openen ervan te verhinderen.

Het verhaal begint in de avond van 20 februari, een medewerker van de douane brengt een container uit Rusland onder de aandacht van de directeur risicomanagement. Het selectiesysteem van de douane was aangeslagen op deze container die onderweg was vanuit Hamburg met een Chinees schip. 

"Van álle inkomende en uitgaande containers maken wij analyses", vertelt directeur Kooij, "Een paar dagen van tevoren krijgen wij de informatie over elke in- en uitkomende container op een schip. Onze computersystemen onderzoeken die gegevens. Als er bijvoorbeeld iets raars gebeurt, als er een gekke route is gevaren of als we een tip hebben gekregen, dan selecteert de computer die container voor controle."

Kooij kan niet zeggen waarom deze container eruit werd gehaald, daarmee zou hij informatie over de werking van het systeem prijsgeven. Wel zegt hij dat van de meet af aan duidelijk was dat het om een container ging die onder de sancties tegen Noord-Korea viel, ondanks dat op de papieren stond dat de zending voor China bestemd was.

Terwijl de boot nog onderweg was naar Rotterdam belde Kooij al met de rederij: "Een schip moet snel laden en lossen. De economische belangen zijn groot, dus wij laten een bedrijf altijd van tevoren weten welke container wij graag willen zien. Zij zetten die container vervolgens apart."

Maar er trad een complicatie op, boven op de container lag een vliegtuigromp die mogelijk beschadigd zou raken bij het vrijmaken van de container. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat Nederland wordt aangekeken als het toestel ooit neerstort. Kooij: "Er was speciale apparatuur nodig om hem eraf te halen, die niet in Rotterdam voor handen is. De vervoerder moet specialisten invliegen om het te organiseren. Dat kost heel veel geld. Ook zou de Nebula (het schip in kwestie, red) vertraging oplopen, wat ook economische schade geeft." De rest van de avond laat de douane de zaak rusten.

Maar de volgende ochtend wordt er gebeld met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Uiteindelijk is het verantwoordelijk minister Kaag van Buitenlandse Handel die de beslissing moet nemen. 

Als het schip een dag later op donderdag 21 februari, vroeg in de avond binnenkomt in Rotterdam gaat er een team van de douane aan boord om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Er is nog overwogen om het schip door te laten varen naar China en daar het vliegtuig te lossen. De container zou dan aan boord moeten blijven en terugkomen naar Rotterdam. Maar uiteindelijk besluit Kaag dat de container in Rotterdam van boord moet voordat het schip de haven uit mag.

Ongeveer 24 uur later is het dankzij goed puzzelen van specialisten gelukt, door containers én het vliegtuig te verschuiven kan de container van boord worden gehaald. Zodra de container op de kade staat wordt hij meteen geopend door de douane, bij deze eerste inspectie zien de medewerkers inderdaad dozen vol met Russische wodka. Ze besluiten om de container mee te nemen naar een inspectieloods.

Op dit moment wordt onderzocht of de drank daadwerkelijk voor Kim en de hoogste Noord-Koreaanse officieren was bedoeld. De douane heeft daar wel sterke aanwijzingen voor.