IJskoud Chicago zet treinrails in de fik

LTVDK

Het is koud in Noord-Amerika, in het midwesten daalt de temperatuur op sommige plekken tot onder de -40 graden (leuk weetje, in dit geval zijn Celsius en Fahrenheit gelijk aan elkaar). Dat heeft naast al diverse doden door bevriezing ook nog andere gevolgen op het dagelijkse leven.

In Nederland maken we graag grapjes als de NS weer eens de halve dienstregeling annuleert vanwege een paar mogelijke sneeuwvlokjes. Nu is het in de VS wel vaker behoorlijk koud dus zijn ze wat meer berekend op extreem weer. Chicago pakt het bijvoorbeeld heel anders aan, daar steken ze gewoon de treinrails in de fik om te zorgen dat de treinen kunnen blijven rijden.

Althans, in eerste instantie lijkt het alsof de rails in brand staat, maar het staal van de treinrails is een zeer slecht ontvlambaar materiaal. In werkelijkheid loopt er langs de rails een systeem van gasleidingen die kunnen worden ontstoken bij kou. Door de kou kunnen er namelijk nogal wat vreemde vervormingen in het spoor komen. Het zorgt ervoor dat bepaalde delen krimpen, en ja ook treinrails zijn daar niet veilig voor. Vooral bij verbindingen tussen meerdere rails kan door het krimpen het spoor letterlijk uit elkaar getrokken worden.

Naast de vlammenzee zijn er ook nog wat minder spectaculaire methodes als verwarmde buizen en heteluchtblazers in gebruik. Volgens de spoorwegbeheerder Metrarail zijn deze methodes een stuk veiliger dan de oude methodes zoals het spoor op knelpunten overgieten met kerosine en dat aansteken.

Brandende rails | Metrarail
Brandende rails | Metrarail