Landelijke onderwijsstaking op 15 maart

Monique Verlind (DJMO)

FNV Onderwijs en Onderzoek gaat samen met de Algemene Onderwijsbond (AOb) actie voeren in de week van 11 maart voor meer investeringen in het onderwijs. De bonden roepen leden uit alle onderwijssectoren op om mee te doen. De week wordt afgesloten met een landelijke onderwijsstaking op 15 maart.

Verkiezingen
Vlak voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten en indirect voor de Eerste Kamer op 20 maart 2019 willen de FNV en de AOb duidelijk maken dat er een investeringsplan nodig is voor het onderwijs. Nog deze kabinetsperiode moet er een begin gemaakt worden met het inlopen van de achterstanden en moet het kabinet gaan investeren in het onderwijs. Alleen op die manier kunnen de dalende leerlingprestaties en de personeelstekorten tegengegaan worden.

De uitkomsten van een AOb-enquête zien dat leraren, onderwijsondersteuners en directeuren uit het primair onderwjs, voortgezet onderwijs en het mbo massaal doorwerken bij ziekte, ze voortdurend invallers zoeken en dat er bomvolle klassen zijn. Het lerarentekort ontregelt het onderwijs en de werkdruk is hoog. De uitkomst van de AOb-enquête komt overeen met onderzoek dat FNV Onderwijs & Onderzoek uit heeft gevoerd in het wetenschappelijk onderwijs (WO). Ook daar, zo zegt FNV-bestuurder Jan Boersma, giert de werk- en prestatiedruk de bocht uit en werkt wetenschappelijk personeel veel door tijdens ziekte.

Desondanks investeert het kabinet Rutte III niet meer in onderwijs. "Vreemd, want economen zijn het er over eens dat investeren in onderwijs goed is voor de maatschappij en economische groei”, zegt AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. “Ondertussen focust dit kabinet op lastenverlichting voor bedrijven, terwijl wij met z’n allen meer baat hebben bij goed onderwijs. Zelfs voor buitenlandse bedrijven is dat belangrijk: een goed opgeleide bevolking staat bij vestigingsplannen hoog op hun wensenlijstje.”

Overspannen
Het onderwijs is overspannen, door hoge verwachtingen van politiek, ouders, leerlingen en studenten. Verheggen: “Met het huidige budget kunnen we die verwachtingen niet waarmaken. De aantrekkelijkheid van een baan in het onderwijs is afgenomen. Simpelweg omdat de salarissen door voortdurende bezuinigingen achterlopen bij de markt. Het personeelstekort zorgt voor een stijgende werkdruk, terwijl onderwijs nu al het hoogste burn-out risico heeft. Dat moet echt anders.”

FNV-bestuurder Jan Boersma vult aan: "Sterker nog, de overheid confronteert het hele onderwijs met doelmatigheidskortingen, terwijl de rek er bijvoorbeeld in het wetenschappelijk onderwijs al lang uit is. Studenten worden nog steeds met lap- en stopwerk door tijdelijke docenten met onzekere contracten bediend en de ondersteuning loopt op zijn laatste benen, omdat er met minder mensen hetzelfde of meer werk moet worden verricht."

4 miljard euro 
De FNV en de AOb willen dat daarmee nog in deze kabinetsperiode een start wordt gemaakt. Voor primair tot en met universitair onderwijs is daarvoor structureel ruim 4 miljard euro nodig. Voor wetenschappelijk onderwijs is 1,15 miljard euro nodig. Dit is de reparatie van de bezuiniging van de afgelopen jaren op de rijksbijdrage per student die met 25% is afgenomen. Ook eisen ze dat de doelmatigheidskorting van 183 miljoen voor het hele onderwijs van tafel gaat en dat de gelden uit het sociaal leenstelsel in het HBO en WO worden geïnvesteerd. Er moeten meer vaste docenten komen.

De actiebereidheid bij het onderwijspersoneel is hoog in alle onderwijssectoren, zo blijkt uit een enquête eind november onder AOb-leden. Staken en demonstreren worden het vaakst genoemd als actiemiddel. Ook bij de universiteiten, waar FNV Onderwijs en Onderzoek het personeel vertegenwoordigt, is de actiebereidheid hoog. Zo kwamen medio december nog duizenden hoogleraren, docenten, ondersteunend onderwijspersoneel en studenten in het wetenschappelijk personeel in actie.