F1-ingenieurs: 2019 reglementen lossen niks op

Nattekat

Het is de grootste wijziging die 2019 gaat brengen in de Formule 1: de versimpelde voorvleugels. Deze voorvleugels zouden het inhalen moeten vergemakkelijken, maar volgens de teams lijkt dat plan nu al gedoemd te mislukken. Ze waarschuwen dat de hoge kosten voor de ontwikkeling niet in verhouding staan tot de verwachte opbrengst.

Net als in 2009 heeft de FIA de reglementen voor de vleugels aangescherpt met als doel om het makkelijker te maken om achter een voorligger te rijden. Bij de huidige auto's is dit een groot probleem doordat de luchtwervelingen van de voorganger een grote impact hebben op de downforce van de achtervolger. De nieuwe vleugels in 2019 zouden dit probleem moeten verhelpen.

Volgens berekeningen van het Formule 1-management zou het 25 tot 30 procent makkelijker moeten worden om in te halen met de nieuwe voorvleugel en een bredere achtervleugel. Ook wordt het effect van DRS vergroot doordat de hoogte van het bewegende deel van 6,5 cm naar 8,5 cm gebracht wordt. De voorvleugel wordt 2,5 cm dieper en 5 cm breder. Ook mogen ze maar vijf verschillende profielen hebben en mogen ze niet meer gestapeld worden. Daarnaast mogen er slechts twee verticale flow-aligners - onderdelen die de luchtstroom in het horizontale vlak van richting doen veranderen - per kant gemonteerd worden.

De ingenieurs van de teams waarschuwen echter dat deze reglementen niet het verwachtte effect zullen hebben. Zo zouden de teams nu al op het niveau van begin 2018 zitten. Het doel om de luchtwervelingen achter de auto's te verminderen lijkt ook een verre droom geworden. "Achter iemand rijden wordt niet eenvoudiger," zei Andy Green, technisch directeur van Force India. Helmut Marko doet daar nog een schepje bovenop: "Volgens onze simulaties verandert er niets. Inhalen wordt net zo moeilijk, het kost alleen maar meer geld."

De keuze om de vleugels breder te maken kan ook op de nodige kritiek rekenen. Marko vreest dat ze veel sneller zullen breken na een botsing. Daarnaast zorgen de bredere vleugels juist voor meer turbulentie achter de wagen, iets wat opgelost zou zijn met smallere vleugels.