Spoorverdubbeling tussen Utrecht en Leidsche Rijn

Monique Verlind (DJMO)

Van zaterdag 20 tot en met zondag 28 oktober werkt ProRail dag en nacht aan de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn. Er kunnen in deze periode geen treinen rijden. Reizigers op de trajecten Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal, Den Haag Centraal-Utrecht Centraal en Leiden Centraal-Utrecht Centraal kunnen omreizen via Schiphol Airport.

Tussen Rotterdam Centraal/Den Haag Centraal en Woerden rijden de treinen in een aangepaste dienstregeling. Tussen Woerden en Utrecht Centraal rijden bussen. Voor een reisadvies op maat kunnen reizigers hun reis vanaf tien dagen tevoren plannen op ns.nl of in de NS-app. De geschatte extra reistijd bedraagt een kwartier tot drie kwartier.

Voordelen voor de reiziger
Het traject Utrecht Centraal - Leidsche Rijn gaat van twee naar vier sporen. Sprinters en Intercity's rijden vanaf medio december niet meer op hetzelfde spoor. Dat heeft veel voordelen: minder kans op vertraging en kortere reistijden. Bovendien maakt die flexibiliteit vanaf de nieuwe dienstregeling eind 2018 de inpassing van een heel nieuw station in de dienstregeling mogelijk: Lansingerland-Zoetermeer, met vier keer per uur een Sprinter. 

Spannend milimeterwerk
De verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is een enorm groot project. Belangrijk onderdeel was de bouw en aanleg van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In november 2017 werd de spoorbrug tussen de twee bestaande bruggen ingelegd. Dat was spannend millimeterwerk, goed zichtbaar op de timelapse.

Eerste treinen
In de maanden daarna is het spoor op de nieuwe brug gebouwd. Denk aan ballast, beveiliging, seinen, dwarsliggers, bovenleiding en sporen. Op maandagochtend 16 april 2018 reden de eerste treinen over de nieuwe spoorbrug. De 'oude' spoorbrug werd meteen uit dienst genomen voor een grote onderhoudsbeurt.

Spoorverdubbeling een feit
De 'oude' spoorbrug is stiller gemaakt, gereviseerd en 30 centimeter hoger gelegd. Door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier de sporen in gebruik kunnen worden genomen. Maandagochtend 29 oktober kan over beide spoorbruggen worden gereden. De spoorverdubbeling is dan een feit.