'Lords of the Fallen 2 is een frisse start'

Terry (Lord_Hydra)

Lords of the Fallen 2 wordt een frisse start, aldus ontwikkelaar Defiant Studios. Zij hebben het stokje heeft overgenomen van ontwikkelaar Deck 13 die het eerste deel heeft gemaakt. Al het voorwerk dat gedaan is door Deck 13 wordt genegeerd en Defiant Studios geeft de actie-RPG als het ware een reset.

"Het is echt een reset, een frisse start," zegt Defiant Studios directeur David Grijns in een interview met Eurogamer. "We gebruiken een andere engine – Unreal 4 – en hebben een ander team. Een team dat geen lange geschiedenis heeft met het ontwikkelen van een actie-RPG, maar dat zien we juist als een kracht."

Lords of the Fallen 2 wordt gemaakt in opdracht van uitgever CI Games, die het ontwikkelproces altijd uitbesteed aan een externe ontwikkelaar. Defiant Studios heeft de opdracht gekregen omdat ze in hun pitch de ambitie toonden om From Softwares dominantie in het genre te beslechten. "Het is een niche in de game-industrie die nu bijna als onaantastbaar wordt gezien," aldus Grijns. "Een beetje als 'From Software is hier de baas, laat alle hoop varen iedereen die zich hier aan waagt'. Dat zijn juist de projecten waar wij van houden."

Defiants idee voor Lord of the Fallen 2 haalt natuurlijk alsnog inspiratie uit de Souls-games, net als uit games als Nioh. "Door inspiratie op te doen uit een hoop van dit soort games, hebben we een concept gevormd dat nog verder gaat. Hopelijk doen we dingen die fans van het eerste deel zullen verrassen en lukt het ons de fanbase te vergroten. Ik houd van alles wat From doet, maar ik ben er erg enthousiast over dat wij iets nieuws proberen te brengen."

Veel wil de ontwikkelaar echter nog niet kwijt over de kant die Lords of the Fallen 2 op gaat. Daar is het nog te vroeg voor in het proces. "We zijn nu nog concepten aan het verkennen. We willen erg goed zijn in specifieke aspecten, dat is het mantra van het team. We gaan ons vooral richten op de speelervaring en het gevoel van de combat. Dat is waar volgens ons kwaliteit in doorschijnt – dat je de tijd neemt om er zeker van te zijn dat iets geweldig aanvoelt en dat de wereld het waard is om verkend te worden." 

Wanneer de game uit gaat komen is ook nog niet bekend, al kan dat best nog wel een paar jaar duren. Wellicht wordt het een vroege titel voor de volgende generatie consoles, net als Lords of the Fallen was. Het gehele interview met Defiant Studios vind je in het bronartikel.

Lords of the Fallen (Foto: City Interactive)