Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 14

Peter Breuls

Weinig bioscoopreleases deze week, maar wel eentje met een bijna-Oscarwinnaar; genomineerd voor vijf Academy Awards, waaronder Beste Film, won Lady Bird helemaal niets, terwijl het toch wel andere awards, zoals Golden Globes op zak heeft.

Voor wie makkelijk vermaak zoekt is er overigens altijd nog een bankroof tijdens een orkaan...

Lady Bird
Lady Bird is het regiedebuut van actrice Greta Gerwig (Frances Ha), die tevens het scenario heeft geschreven. De film legt zowel de humor als het drama bloot in de turbulente relatie tussen een moeder en haar tienerdochter. Christine 'Lady Bird' McPherson (Saoirse Ronan) zet zich af tegen haar eigenzinnige moeder (Laurie Metcalf), maar ze lijkt meer op haar dan ze denkt. Lady Birds moeder is een verpleegster die keihard werkt om te zorgen dat er brood op de plank komt nadat haar vader (Tracy Letts) zijn baan is kwijtgeraakt. Lady Bird speelt zich af in het Californische Sacramento in 2002 tegen de achtergrond van een snel veranderend economisch klimaat. De film werpt een indringende blik op de relaties die ons vormen, de idealen die ons kenmerken en de schoonheid van een plaats die je je thuis mag noemen.

Cobain
De 15-jarige Cobain (Bas Keizer) loopt weg uit zijn nieuwe pleeggezin omdat hij zich zorgen maakt over zijn moeder Mia, die hoogzwanger is en een zwervend bestaan leidt. Nadat Cobain Mia dwingt om hulp te zoeken voor haarzelf en de baby, lopen de dingen uit de hand...

The Hurricane Heist
Een groep jonge hackers bedenkt een meesterlijk plan om 600 miljoen dollar te stelen van een financiële instelling, en deze heist valt precies samen met de grootste orkaan ooit geregistreerd in de VS.

Une saison en France
Een Afrikaanse leraar vlucht vanwege het oorlogsgeweld in zijn land naar Frankrijk, waar hij verliefd wordt op de Franse vrouw die zich over hem en zijn gezin ontfermt.

Zama
Het leven is tot stilstand gekomen voor Don Diego de Zama, gezant van de Spaanse koning in wat later Paraguay zal worden. Zijn vrouw en kinderen heeft hij al jaren niet meer gezien, en de betalingen uit het thuisland worden sporadischer en kleiner. Het wachten is op de brief van de koning die zijn overplaatsing naar Buenos Aires zal bevestigen. Maar de brief komt niet. Zama wil niet zien dat de wereld hem is vergeten. De onvergelijkbare Lucrecia Martel vertaalt de klassieke roman uit 1956 naar een sensuele koloniale dystopie. De hitte zindert, niets in de nederzetting lijkt stabiel, niemand is te vertrouwen. Zama verliest langzaam de grip op de realiteit en bijt zich vast in een hopeloze missie naar de verraderlijke binnenlanden.

Wil je deze films zien? Bezoek je dichtstbijzijnde bioscoop voor de tijden.