Hamilton: "Drie motoren nodigt uit tot conservatief rijden"

Peterselieman

Nieuwbakken Formule 1-wereldkampioen Lewis Hamilton is niet blij dat er volgend jaar voor iedere coureur maar drie motoren gebruikt mogen worden en dat op 21 races. Dit betekent dat een krachtbron zeven wedstrijden mee moet gaan en hierdoor zullen coureurs veel conservatiever rijden.

Hamilton gaf toe dat hij met vier motoren op twintig races dit jaar regelmatig in de spaarstand gereden heeft om het materiaal langer heel te houden. Omdat de Brit in Brazilië na een fout in de kwalificatie achteraan moest starten heeft Mercedes besloten om de motor en de turbo te vervangen. Deze hoeven na afgelopen weekend alleen in Abu Dhabi nog ingezet te worden, waardoor Hamilton zondag meer van zijn materiaal kon vergen. Het leverde hem startend vanuit de pits een vierde plek op.

Hamilton: "Het is de eerste keer dat ik zoveel van een motor gevergd heb. Dat was leuk, want normaal moet je veel voorzichtiger zijn. Ik schroef regelmatig het motorvermogen terug en het team vertelt me dan dat ik het weer omhoog moet doen, maar ik zeg dan telkens nee en probeer het op een andere manier te compenseren. Het is een beetje de angst om over de grens te gaan, zoals met de opgeblazen motor in Maleisië vorig jaar. Daarom vind ik het teruggaan naar drie motoren per seizoen ook helemaal niks. We moeten meer de limiet op kunnen zoeken. Dat sprinten is iets dat we in de Formule 1 missen."

Ook het hogere minimumgewicht en de extra kilo's vanwege de komst van de halo zint de Brit niet. "We moeten tegenwoordig 100 kilogram brandstof meeslepen, de auto is volgend jaar net een bus, veel te zwaar. Het gaat zo zwaar worden dat het op een bloedende NASCAR gaat lijken. De remafstanden worden langer, de remschrijven zitten op de limiet. Ik klink misschien wat negatief, maar ik verlang naar een snelle, ranke wagen die ik iedere ronde tot de limiet kan laten gaan, dat missen we nu."

Hamilton verlangt terug naar het echte racen waarbij coureurs iedere ronde tot de limiet kunnen gaan en dichter achter elkaar kunnen rijden, zodat het aantal gevechten op de baan toe gaat nemen.