Internet omarmt animatiefilm over jonge homo

Monique Verlind (DJMO)

Een korte animatiefilm over twee verliefde tienerjongens heeft zich binnen een etmaal ontpopt tot een hit op sociale media. In a heartbeat werd maandag op YouTube gezet en binnen 12 uur meer dan anderhalf miljoen keer bekeken. Veel bekende mensen deelden de link op Twitter en Facebook.

Het vier minuten durende filmpje vertelt over een tienerjongen die een andere jongen de liefde niet durft te verklaren. In a heartbeat werd gemaakt door regisseurs Beth David en Esteban Bravo van de Ringling College of Art en Design in Californië.

Het tweetal kon het filmpje maken dankzij een crowdfundingcampagne op de website Kickstarter. Hier sprokkelden zij het budget van 14.000 dollar bij elkaar. "We wilden geen prekerige film maken, of niemand overtuigen van ons gelijk", vertelden de makers in een interview aan The Huffington Post. "We wilden in een kort, woordenloos verhaal een groter publiek laten ervaren hoe het is om op te groeien met zulke verwarrende gevoelens"

Boycot
Amerikaanse media en grote mensenrechtenorganisaties prijzen vooral het feit dat het verhaaltje het aandurft een liefde tussen twee jongens te behandelen, een onderwerp waar grote Amerikaanse studio's over het algemeen nog voor terugschrikken, zeker in films die zich op jongeren richten.

De aanwezigheid van een vermeende zwoele blik tussen twee personages in de live action-versie van The Beauty and the Beast leidde tot grote discussies en zelfs een boycot in sommige landen.

Internet omarmt animatiefilm over jonge homo
Internet omarmt animatiefilm over jonge homo (Foto: BuzzE)