Tour-publiek krijgt rol in verkiezing strijdlustige renner

Niels (DerMeister)

De verkiezing voor de meest strijdlustige renner in de Tour de France zal dit jaar iets anders zijn als normaal. De opzet van de verkiezing wordt namelijk enigszins gewijzigd. Wielerfans kunnen via Twitter stemmen op hun favoriet.

Momenteel wordt er na elke etappe door een jury een wielrenner gekozen die in hun ogen het meest strijdlustig was. De dagwinnaar ontvangt daarmee tweeduizend euro cash en mag de dag erop het welbekende rode rugnummer dragen. De renner die over de gehele Tour de France gekozen wordt tot meest strijdlustige renner, ontvangt 20.000 euro. De prijs wordt gesponsord door Antargaz.

Sinds 1952 bestaat de strijdlustigheidsprijs en sinds 2013 worden de winnaars aangewezen door een achtkoppige jury, bestaande uit diverse wielerspecialisten. De organisatie wil deze werkwijze echter weer iets wijzigen. Op rustdagen zullen er een aantal renners op Twitter verschijnen en de coureurs met de meeste retweets winnen. Dit duo is vervolgens ook kanshebber in de algehele verkiezing op zaterdag 22 juli, waarbij het publiek en de juryleden mogen stemmen.