Honda op de CES Las Vegas

Kevin (Snipperaar)

Ook dit jaar was Honda met wel heel grappig spul op de Consumer Electrics Show (CES) in Las Vegas. Vooral de Honda NeuV en de UNI-CUB waren interessante concepten.

Honda NeuV
De Honda NeuV (wat staat voor 'New Electric Urban Vehicle') is een auto die zelf kan rijden, geen uitstoot heeft en als een huurauto voor anderen gebruikt kan worden wanneer je er zelf geen gebruik van maakt – dus je kunt er nog een zakcentje mee verdienen ook!

Een andere leuke manier waarop je met deze auto geld zou kunnen verdienen is dat hij elektriciteit terug aan het net kan verkopen tijdens piekuren. Dit zijn probeersels van Honda om een businessmodel te maken die erg lijkt op het model dat sommige mensen al gebruiken met betrekking tot het verhuren van hun huis of vakantiehuizen wanneer ze weg zijn.

De Honda NeuV (bron: Honda)
De Honda NeuV (bron: Honda)

De NeuV heeft nog meer technische en intelligente snufjes, zoals een assistent genaamd HANA ('Honda Automated Network Assistant'). HANA leert het gedrag en de emoties van de bestuurder door middel van de genomen besluiten. Deze informatie wordt verwerkt en nieuwe aanbevelingen zullen worden doorgegeven om de bestuurder betere alternatieven te geven. Hoe dat er volledig uitziet is nog onbekend, maar één ding is zeker: het is een interessant systeem dat ik graag zou willen ervaren voor de lol! –Ook kan HANA kijken hoe je er emotioneel voor staat, en het zal bijvoorbeeld muziek aanbevelen om je rustiger te maken en te zorgen dat je niet ten onder gaat aan ‘road rage’. Op deze manier hoopt Honda het leven op de weg aangenamer en veiliger te maken. Voor een keertje kijkt de fabrikant niet naar hoe ze de auto veiliger kunnen maken, maar juist naar de bestuurder. An sich wel interessant.

Honda UNI-CUB
Dit is wel een heel apart ding … En doet me een beetje denken aan de oude CUB, maar dan voor in het circus terwijl je aan het jongleren bent met kettingzagen.

De UNI-CUB is een eenwieler die zichzelf inn balans houdt. De rijder heeft invloed op de snelheid, het stoppen en uiteraard het sturen –dit allemaal door met zijn lichaam te leunen. Een beetje zoals een 'hoverboard', maar dan eentje waarop je kunt zitten en met maar een enkel wiel. Een grappig iets, Honda heeft de API geopend en vraagt aan softwareontwikkelaars om apps te maken waarmee je de UNI-CUB kunt besturen vanaf je smartphone en andere systemen.

Al met al waren er interessante dingen van Honda, wat je van eigenlijk ook van ze zou verwachten. Opnieuw zijn ze bezig met buiten het kader te denken en is hun focus heel erg gericht op persoonlijke vervoersmiddelen. Maar zou ik mijn auto echt willen verhuren of op een ding willen zitten dat met een appje bestuurd zou kunnen worden? Ik weet het nog zo net niet … Of dat mijn auto denkt dat ik beter naar Bieber kan luisteren dan naar Iron Maiden, dat lijkt me ook niet tof.