Amsterdam Comic Con richt de pijlen op Hollywoodfans

Peter Breuls

Comic Con heet het, dat evenement dat niet gaat over komieken of comics, zoals Amerikaanse strips genoemd worden, maar over veel meer. Komieken hoef je er overigens sowieso niet te zoeken, comics juist weer wel. En alles wat daar een beetje logischerwijs bij aansluit: films, tv-series, games, noem het maar op. We zitten wereldwijd al een aantal jaar in een groeiende markt van comic conventies, en dit weekend krijgt Nederland er een nieuwe popcultuurbeurs bij: Amsterdam Comic Con. Een plek om je onder te dompelen in popcultuur, acteurs te ontmoeten en met gelijkgestemden de dag door te brengen.

Volgens de organisatoren gaat Amsterdam Comic Con "de beste aspecten van de bekende Comic Cons nemen en deze aan alle Nederlandse en internationale fans brengen". Dat is nogal een statement, want de beste aspecten van de bekende comic cons hebben te maken met (grote, actuele) celebrities, unieke koopwaar en exclusieve bekendmakingen, previews en andere vertoningen. Daar zal in eerste instantie nog weinig sprake van zijn in Amsterdam, maar volgens Showmasters, het bedrijf dat de beurs organiseert, is Amsterdam Comic Con een goede eerste stap. "Dit is ons eerste event, dus we doen het nog een beetje rustig aan," aldus woordvoerder Rafael Zawada van Showmasters. Het bedrijf heeft jarenlange ervaring met het organiseren van beurzen in het Verenigd Koninkrijk, zoals het populaire London Film & Comic Con. De uitbreiding naar Nederland komt in een periode waarin de Benelux zich bewust begint te worden van het bestaan van comic cons. "De tijd is rijp," vindt Zawada.

Amsterdam Comic Con komt echter op de hielen van twee edities van Dutch Comic Con, een concurrerend evenement in Utrecht. Wat voegt nóg een conventie eigenlijk toe, in zo'n klein land? Volgens Zawada kan Showmasters putten uit twee decennia ervaring met het organiseren van dit soort evenementen en richten zij zich voornamelijk op de Hollywood-factor. "Wij zijn goed in het halen van Hollywood-talenten naar Europa, Engeland, en nu dus naar Nederland. Daar zijn we beter en groter in en bekender dan onze collega's." Zo had de Londense beurs enkele weken geleden nog Jeremy Renner, bekend uit The Avengers, te gast. In Amsterdam zijn de namen iets minder actueel: fans kunnen wel bekende gezichten als Sean Astin (Goonies, The Lord of the Rings), Robert Englund (A Nightmare on Elm Street) en James Marsters (Buffy the Vampire Slayer) in het echt zien, en zo zijn er nog ruim twintig andere namen van acteurs die bekend zijn uit films en tv-series, maar een grote Marvel- of DC-ster hoeven we nog niet te verwachten. Dat heeft te maken met budgetten, opnameschema's en concurrentie, maar ook met het feit dat het evenement in Amsterdam nog in de beginfase zit. "De komende jaren gaan we nog groter op het gebied van Hollywoodsterren uitpakken. Daar zijn we eigenlijk, vergeleken met andere events in de Benelux en Europa toch een uitblinker," belooft Zawada. Maar toch zal het altijd lastig blijven om op een Europese con, hoe groot je ook bent, een echt grote selectie aan grote namen binnen te halen. In San Diego, waar jaarlijks Comic-Con International plaatsvindt, of New York, dat inmiddels ook een grote conventie kent, gaat dat toch iets makkelijker. "Acteurs komen niet naar San Diego of New York omdat ze willen, maar omdat ze contracten hebben," aldus Zawada. Op die evenementen reizen film- en tv-studio's met hele delegaties en promotiemateriaal af naar de beurs om flink uit te pakken, en de acteurs horen daarbij. Wanneer een organisator, zoals Showmasters, zelf moet proberen iemand naar een evenement te laten komen is er een grotere afhankelijkheid van de beschikbaarheid van een acteur of wat het kost om zo iemand langs te laten komen.

De markt zich echter in de lift; er is duidelijk een groei te zien in evenementen die zich richten op wat vroeger alleen door nerds leuk werd gevonden. Volgens Zawada is het ontstaan van steeds meer popcultuur-evenementen in Nederland, maar eigenlijk wereldwijd, onderdeel van een trend die de afgelopen pakweg tien jaar is gegroeid. "Tien jaar geleden was het nog niet cool om superhelden en comics leuk te vinden. De maatschappij vond het niet cool als je met een t-shirt van Iron Man of Thor rondliep." Tegenwoordig is dat wel anders, en wie vroeger op haar zolderkamertje bleef zitten kan nu gewoon naar buiten komen en zeggen dat ze onderdeel is van een mainstream-cultuur. "Wij doen al twintig jaar events, en de eerste vijftien jaar waren we echt een niche markt. Nu wil iedereen met ons samenwerken, omdat wij iets doen wat popcultuur is, wat hot is. Dat zie je ook aan tv-series als The Big Bang Theory, daar wordt dat geek zijn, dat nerd zijn opgehemeld. Zelfs mijn oma kijkt het, terwijl ze er eigenlijk niets mee heeft. Het heeft een ander aanzien gekregen in de maatschappij, dat eraan heeft bijgedragen dat wij comic cons top vinden, er onderdeel van willen zijn en daar doet Showmasters aan mee." Volgens Zawada is Showmasters eigenlijk vooruitstrevend geweest en heeft dat ertoe geleid dat de media daar nu, sinds een jaar of vijf, achteraan lopen. En natuurlijk gaat het allang niet meer over stripboekjes, zoals misschien in 1970 nog het geval was bij de eerste Comic-Con in San Diego. "Eigenlijk is het geen 'comic' con meer. Het gaat allang niet meer over comics, het gaat over films, tv-series, over Marvel, DC. Niet zozeer als strips, maar over dure films en alle merchandise die daarbij komt. Het gaat om Hollywood, bioscoop en films."

Het jagen naar 'exclusives' is op de grotere cons al jaren voor velen een hoofdreden om een beurs te bezoeken. Ook in Amsterdam valt er, zij het in kleinere mate, wat unieks te vinden. "We hebben bijvoorbeeld twee exclusieve comics, speciaal laten maken door de uitgeverijen van die comics. Er is een Star Wars-comic, met Darth Vader op de cover, die alleen bij ons te koop is, en we hebben een The Walking Dead-comic, die dus alleen maar voor Amsterdam Comic Con gemaakt is. We hebben een aantal exclusieve posters laten maken door striptekenaars, die alleen bij ons te halen zijn, we hebben panels met acteurs die alleen bij ons te zien zijn." Ook komt Avengers Live, een cosplaygroep uit Duitsland die Spider-Man, Ant-Man, Captain America en Iron Man naspelen, een show doen. En waar in San Diego de grote filmstudio's op de beursvloer hun films komen promoten, kunnen bezoekers in Amsterdam langsgaan bij de stand van Netflix, die trailers en series vertoont, merchandise verkoopt en volgens Zawada flink uitpakt in hun aanwezigheid. De ruim 10.000 bezoekers die Amsterdam Comic Con per dag verwacht kunnen daarnaast natuurlijk de lokale strip-uitgevers, zoals Dark Dragon Books en Silvester Strips, op de beursvloer verwachten.

Amsterdam Comic Con vindt dit weekend, 27 en 28 augustus, plaats in de RAI in Amsterdam. Tickets zijn online te koop, maar kunnen ook aan de deur worden gekocht. Er zijn opties voor weekendtickets, vroege toegang (voor die exclusives!) en tickets voor kinderen en families. Bovendien kunnen fotosessies met de aanwezige acteurs van tevoren online worden geboekt, voor wie zeker wil zijn van een uniek aandenken. En heb je dit weekend al plannen? Showmasters is van plan om volgend jaar gewoon terug te keren met een tweede editie, dus hou hun website in de gaten voor het laatste nieuws.

Liefde is... samen premiejagen. (Foto: Yuen Li)
Star Wars-cosplayers tijdens Comic-Con International (Foto: Yuen Li)