Rocket League en Gwent klaar voor cross-console play

Wouter (2dope)

Twee ontwikkelaars hebben officieel aangekondigd klaar te zijn om cross-network play uit te rollen tussen Xbox Live en PlayStation Network. Het gaat om Rocket League-ontwikkelaar Psyonix en de poolse ontwikkelaar CD Projekt RED, bekend van de Witcher-games.

De enige partij die nog niet meewerkt is Sony. Psyonix en CD Projekt RED hebben aangegeven dat, als het aan hen ligt, de cross-play binnen een paar uur geregeld kan worden. "We hebben alles al in de startblokken staan. We hopen dat Rocket League het voortouw neemt en het zou mooi zijn als we mee kunnen doen zodra de open bèta [van Gwent] begint. Het enige wat we nodig hebben is groen licht van Sony.'This is for the players', toch?", grapt Marcin Iwinski, studiobaas bij CD Projekt RED, in een interview met IGN UK.

Eerder dit jaar gaf Microsoft al toestemming voor cross-network play op hun console. Hoewel het in eerste instantie vooral gericht lijkt te zijn op indiegames, heeft ID@Xbox-baas Chris Charla gezegd dat de techniek in theorie de mogelijkheid biedt voor cross-play van álle games. Het is uiteindelijk aan gameontwikkelaars om dergelijke functionaliteit toe te staan in hun games.

Zowel PlayStation 4 als Xbox One hebben al mogelijkheden voor cross-platform met pc, maar de optie om de twee rivaliserende consolepartijen tegen elkaar te laten spelen was tot nu toe nog louter speculatie. In maart van dit jaar vroeg website Eurogamer Sony Worldwide Studio-topman Shuhei Yoshida om een verklaring waarom Sony terughoudend is in de kwestie. "Omdat pc een open platform is, is het veel envoudiger om dat te combineren [met PSN]. Het verbinden van twee gesloten netwerken is veel gecompliceerder en we zullen moeten samenwerken met ontwikkelaars om te begrijpen wat ze willen bereiken. Ook moeten we naast het technische aspect kijken naar het beleids- en bedrijfsaspect van Sony om te kijken wat goed is voor het bedrijf".

Yoshida suggereert hiermee dat er niet per se technische issues zijn die cross-play tussen PlayStation en Xbox verhinderen, maar dat het vooral gaat om in hoeverre het goed is voor Sony. PlayStation 4 'wint' de console-oorlog immers al, dus je kunt je afvragen welke winst Sony pakt met een dergelijke constructie. Maar toch, games zijn er klaar voor, ontwikkelaars zijn er klaar voor.. Zal het binnenkort dan toch eindelijk mogelijk zijn om de console-vetes op het virtuele slagveld uit te vechten?