Sporthorloges belangrijker voor TomTom

Redactie

TomTom verdient steeds minder geld aan navigatiekastjes, waar het bedrijf groot mee is geworden. Sportproducten als sporthorloges en actiecamera's worden juist steeds belangrijker. Dat zei topman Harold Goddijn dinsdag bij de presentatie van de cijfers.

TomTom verdiende in het afgelopen kwartaal ruim 157 miljoen euro aan de verkoop aan consumenten. Daarvan komt 15 procent uit het sportsegment. Goddijn verwacht dat dat aandeel de komende tijd gestaag toeneemt.

De grootste groei voor TomTom zit niet bij de consument, maar bij de industrie. De verkoop van navigatieproducten en -diensten aan de auto-industrie leverde afgelopen kwartaal een kleine 35 miljoen euro aan omzet op. Dat is een derde meer dan een jaar eerder. De opbrengsten uit wagenparkbeheer stegen met 14 procent.

De totale opbrengsten kwamen in het tweede kwartaal uit op 265 miljoen euro. Daarop behaalde TomTom een nettowinst van 12,2 miljoen euro, bijna vijf keer zo veel als in het tweede kwartaal van 2015. De brutomarge steeg van 51 naar 55 procent.

Sporthorloges belangrijker voor TomTom
Sporthorloges belangrijker voor TomTom (Foto: BuzzT)