Diverse scenario's liggen klaar voor MotoGP-race na bandenproblemen

heywoodu

De situatie met de ontploffende band van MotoGP-coureur Scott Redding op zaterdag heeft de nodige gevolgen. Zo leek bandenfabrikant Michelin de harde en medium compounds voor de Grand Prix van Argentinië terug te trekken, maar de kans bestaat nu alsnog dat daar op gereden wordt. De wedstrijdleiding heeft zondagmiddag een aantal mogelijke scenario's naar buiten gebracht. 

Ten eerste wordt de warm-up verlengd naar dertig minuten, ongeacht of het droog of nat is. Als de baan droog is moeten rijders de option tyre gebruiken, de vervangende band van Michelin. Als de baan tijdens de warm-up nat is zullen de vervangende banden blijven liggen en wordt op de gewone (regen)banden gereden.

Als de race in droog weer vertrekt na een droge warm-up moet een ieder met de options rijden. De race zal dan over de gewone 25 ronden gaan, met de normale regels als de baan tijdens de race nat wordt - er kan dan gewisseld worden naar een machine met regenbanden.

Als de race in droog weer vertrekt na een natte warm-up mogen de rijders kiezen uit de twee oorspronkelijke compounds, hard of medium. De race zal dan echter ingekort worden tot twintig ronden, met een verplichte pitstop om van motor te wisselen na de negende, tiende of elfde ronde. 

Een start in natte omstandigheden met een gedurende de race opdrogende baan zal tot gevolg hebben dat de wedstrijdleiding beslist of de situatie gevaarlijk is. Als dat zo is zal de rode vlag gezwaaid worden om de race te onderbreken. Vervolgens zal een nieuwe, droge race van start gaan over tien ronden. Als het tijdens die race toch weer gaat regenen mogen de rijders zoals gebruikelijk van machine wisselen om met regenbanden te rijden.

Als de race een natte start kent en de baan tijdens de race nat blijft duurt de wedstrijd gewoon 25 ronden.