Minder roken na verbod reclame in winkels

qltel

Het niet zichtbaar uitstallen van pakjes sigaretten in supermarkten leidt tot een daling van het roken. Dat blijkt uit onderzoek van Nederlandse en Engelse onderzoekers naar het effect van een verbod op reclame voor sigaretten bij supermarkten in Engeland.

In april 2012 werd in Engeland een verbod ingevoerd op reclame voor tabaksproducten in grotere winkels zoals supermarkten. De onderzoekers onderzochten de effecten hiervan met enquêtes die maandelijks werden gehouden tussen 2009 en 2015. Het aantal rokers was vrijwel constant in de jaren vóór de invoering van het reclameverbod. Na de invoering daalde het aantal rokers met 1,5 procent.

Mede-onderzoeker Anton Kunst, AMC-hoogleraar Sociale Epidemiologie: "Als de effecten die in Engeland zijn waargenomen, worden vertaald naar Nederland, dan neemt het aantal rokers binnen drie jaar met ongeveer 40.000 rokers af."

'Minder roken na verbod reclame in winkels'
'Minder roken na verbod reclame in winkels' (Foto: ANP)