KPN voert besparingen verder op

Redactie

KPN wil zijn winstgevendheid de komende jaren verder opvoeren via nieuwe bezuinigingen en groeiende inkomsten. Het telecombedrijf verwacht daarbij dat mobiel internet de omzet op de consumentenmarkt verder stuwt, terwijl de afname op de zakelijke markt moet worden gestaakt. Dat maakte het telecombedrijf maandag bekend.

KPN mikt op minstens 300 miljoen euro aan extra besparingen in de periode tot en met 2019. Die bezuinigingen verwacht het te realiseren door netwerken en systemen te vereenvoudigen, zodat er efficiënter kan worden gewerkt. Het bedrijf meldde geen concrete gevolgen voor de werkgelegenheid.

"We melden vandaag geen banenverlies", zei een woordvoerster desgevraagd. "Dat is ook geen doel op zich, we gaan kijken hoe we de efficiëntie verder kunnen verhogen. Daar hebben we de afgelopen jaren al mooie resultaten mee geboekt."

Bundeling
KPN zet de komende jaren in op een verdere groei in digitale dienstverlening en wil de klanttevredenheid daarbij verder verbeteren. Het bedrijf verwacht door de verdere bundeling van vaste en mobiele diensten de omzet per huishouden op te kunnen voeren.

Op de zakelijke markt transformeert KPN naar eigen zeggen verder in een ICT-dienstverlener. De stappen die daarbij worden gezet moeten de winstgevendheid van het onderdeel opkrikken en de omzet stabiliseren. De zakelijke markt is het zorgenkind van KPN. De omzet en de winst staan er al lange tijd onder druk en het bedrijf voerde er de afgelopen jaren al een stevige reorganisatie door.

Dividend
In combinatie met de eerdere bezuinigingen moet de totale besparing bij KPN eind 2019 uitkomen op minstens 750 miljoen euro. De operationele winstmarge voor de Nederlandse tak gaat daarbij naar verwachting met minstens 3 procentpunt omhoog op de middellange termijn, aldus het bedrijf.

Aandeelhouders mogen volgens KPN rekenen op een toename van het dividend.

KPN voert besparingen verder op
KPN voert besparingen verder op (Foto: ANP)