IBM Japan helpt mee aan echte VR-wereld voor Sword Art Online

Pheno

Het zat er aan te komen, maar toch is het een verrassing wie er aan meewerkt: IBM Japan heeft aangekondigd dat ze mee gaan helpen om een echte VR-wereld te bouwen voor het nieuw aangekondigde deel Sword Art Online: The Beginning.

Sword Art Online gaat om een stel jongeren die in een MMO spelen in een VR-wereld. Ze raken daar vast en moeten ontsnappen door het spel te verslaan. Met de vele VR-oplossingen op komst, zoals Oculus en PlayStation VR is het bijna logisch dat deze serie nu vertaald wordt naar een echte VR-game. In plaats van een controller te gebruiken, heb je nu je lichaam nodig om het spel te spelen. Reki Kawahara, maker van de Sword Art Online-serie, noemt het een volledig andere  game-ervaring tot nu toe.

Het spel maakt gebruik van een nieuw systeem dat 'Cognitive System' heet. Het ondersteunt het maken van menselijke keuzes. 'SoftLayer' is de cloud van IBM dat de sfeer van de wereld moet gaan berekenen. 

Midden maart zullen in Japan 208 spelers een prototype mogen spelen om van alles te testen. Of ze net als het eerste deel niet meer kunnen uitloggen en naar het zoveelste level moeten geraken om te ontsnappen uit de VR-wereld is nog niet bekend. Wanneer het spel uitkomt is nog gissen. In het verhaal van de serie begint de VRMMO in 2022, maar hopelijk mogen we met deze game al eerder aan de gang.