Vodafone Nederland verliest mobiele klanten

Redactie

Vodafone heeft het aantal klanten voor mobiele telefonie in Nederland afgelopen kwartaal met 2,2 procent zien dalen tot een kleine 5,1 miljoen. De omzet bleef desondanks op peil met 439 miljoen euro, vooral dankzij groeiende inkomsten uit vaste telefonie, internet en televisie. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

In een toelichting op de kwartaalcijfers weet het Britse moederbedrijf het verlies van klanten en inkomsten uit mobiele diensten aan toegenomen concurrentie. Sinds november biedt naast KPN, Vodafone en T-Mobile ook Tele2 snel mobiel internet aan via een eigen 4G-netwerk. Hoewel de klantenaanwas van het Zweedse bedrijf voorlopig tegenvalt, is het daardoor wel nóg drukker geworden op de Nederlandse markt.

Vodafone-klanten met een 4G-verbinding maken daar steeds intensiever gebruik van. Zij joegen er in de laatste drie maanden van 2015 in totaal 8441 terabyte aan data doorheen, ruim 43 procent meer dan een jaar eerder. Het dataverbruik rond oud en nieuw lag ruim twee keer zo hoog, meldde het bedrijf eerder al.

Ziggo
Eerder deze week liet het telecomconcern weten dat het opnieuw praat met branchegenoot Liberty Global, het moederbedrijf van kabelmaatschappij Ziggo, over een combinatie van de Nederlandse activiteiten. Samen zouden Vodafone en Ziggo een compleet pakket aan televisie- en telecomdiensten kunnen aanbieden, zonder afhankelijk te zijn van de netwerken van andere partijen als KPN.

Wereldwijd zag Vodafone de opbrengsten afgelopen kwartaal, het derde van zijn gebroken boekjaar, met 5,5 procent teruglopen tot 10,3 miljard pond (13,5 miljard euro). Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou de omzet met 2,6 procent zijn toegenomen. Het bedrijf maakte geen winstcijfers bekend.

Vodafone Nederland verliest mobiele klanten
Vodafone Nederland verliest mobiele klanten (Foto: ANP)