Supers stunten meer met kiloknallervlees

Monique Verlind (DJMO)

Nederlandse supermarkten hadden vorig jaar 40 procent meer keurmerkloos vlees in de aanbieding dan in 2014. Dat concludeert dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die de folders van supers analyseerde.

Wakker Dier is woest. "Supers stunten steeds vaker met dierenleed en jagen zo de vleesconsumptie van het dieronvriendelijkste vlees op. Dit staat lijnrecht tegenover het overheidsbeleid voor klimaat, antibioticareductie en dierenwelzijn", aldus de organisatie.

Uit de folders van de zeven grootste supermarkten blijkt dat ze vorig jaar 3566 keer met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk stuntten. De zeven supers zijn Albert Heijn, Aldi, Dirk, Emté, Jumbo, Lidl en Plus. De kiloknalleraanbiedingen betroffen plofkip, vlees van industrievarkens en rundvlees. Albert Heijn, Lidl en Emté springen eruit met veel goedkope plofkip.

Flinke stijging
De winkelbedrijven hadden ook aanbiedingen voor vlees met een keurmerk en dat aantal verdubbelde tot 712. "Een flinke stijging, maar nog steeds is ruim vier op de vijf aanbiedingen voor keurmerkloos vlees", berekende Wakker Dier.

De organisatie wil dat supermarkten stoppen met folderaanbiedingen voor vlees en vleeswaren zonder erkend dierenwelzijnskeurmerk. Zolang de supers op grote schaal stunten met goedkoop vlees, krijgen diervriendelijke alternatieven, zoals producten met het keurmerk Beter Leven en vleesvervangers, geen kans, vindt Wakker Dier.

Supers stunten meer met kiloknallervlees
Supers stunten meer met kiloknallervlees (Foto: ANP)