Duitse auto's ondanks affaire nog steeds het populairst

sneakydesert

De sjoemelsoftwareaffaire bij Volkswagen lijkt amper gevolgen te hebben voor het marktaandeel van Duitse auto's in Nederland. Ruim een op de drie nieuw gekochte personenauto's in 2015 was van Duitse makelij, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

Na drie jaar van dalende verkopen nam het aantal verkochte auto's in 2015 met 16 procent toe ten opzichte van 2014. Het aantal verkochte Duitse auto's steeg harder dan het gemiddelde, namelijk met bijna een kwart.

De Duitse automerken zijn al jaren veruit het populairst in Nederland. In 2015 hadden ze een marktaandeel van ruim 36 procent, wat vergelijkbaar is met hun populariteit in 2007. Van de bijna 450.000 verkochte nieuwe personenauto's in Nederland, waren er vorig jaar bijna 164.000 van Duitse origine.

Hoofdvestiging
De dominantie van de Duitse auto-industrie is ook te zien in de grote hoeveelheid merken dat bij onze oosterburen de hoofdvestiging heeft: Audi, BMW, Ford Europe, Maybach, Mercedes, Mercedes-AMG, Opel, Porsche, Quattro, Smart en Volkswagen. Het CBS telde deze allemaal mee.

Ook Franse en Japanse auto's zagen een bovengemiddelde groei in 2015, met respectievelijk 22 en 20 procent. Merken uit andere landen werden minder verkocht. Zo daalde de verkoop van Tsjechische en Spaanse automerken met meer dan een vijfde.

Dat de autoverkopen in Nederland afgelopen jaar zo sterk zijn aangetrokken komt overigens vooral door het laatste kwartaal. In december werden zelfs bijna 70.000 nieuwe personenwagens verkocht. Dit is te danken aan de met ingang van 2016 veranderde bijtellingsregels. Veel mensen haalden de aanschaf van hun nieuwe auto naar voren, zodat ze nog konden profiteren van de fiscale voordelen van vorig jaar.

Duitse auto's nog steeds het populairst
Duitse auto's nog steeds het populairst (Foto: ANP)