Microsofts Azure Cloud voor alle games, zelfs PS4-exclusives

Wouter (2dope)

Microsofts Azure Cloud-platform is beschikbaar voor alle ontwikkelaars, zelfs als het gaat om de ontwikkeling van exclusives op andere platforms. Dat heeft Xbox-topman Phil Spencer gezegd op Twitter, nadat een fan vroeg of Titanfall 2 gebruik zal gaan maken van Azure, net als bij het eerste deel.

Microsoft Azure is een parapluterm voor een breed scala aan (cloud)diensten. Voor games kan Azure een techniek bieden genaamd cloud offloading, wat de console in staat stelt bepaalde processen uit te besteden naar de cloud. Deze techniek werd onder andere gebruikt in de eerste Titanfall; processen als physics en A.I. worden in Titanfall uitbesteed waardoor de lokale Xbox One resources beschikbaar blijft houden voor render-taken en betere graphics. Naast mooiere beelden is het voor ontwikkelaars ook zeer interessant omdat zij meer kunnen focussen op ontwikkeling zelf in plaats van backend-onderhoud.

"Azure-diensten zijn beschikbaar voor iedere game, zelfs voor exclusives van andere platforms. We zouden niemand de toegang [tot azure-diensten] ontzeggen", aldus Spencer op Twitter. Helaas geeft hij geen antwoord op de vraag of Titanfall 2 er ook gebruik van maakt, in het kader van niet mogen spreken over third party games.

In het succesvolle Titanfall is de connectie met Azure onmisbaar. Zo werd de Zuid-Afrikaanse versie van de game gecanceld nadat bleek dat er te veel verbindingsissues waren tijdens de bèta, mede omdat er geen Microsoft Azure-datacenter in de buurt bleek te zijn. Ook in Australië liet de (verbindings)performance vanwege dezelfde problematiek te wensen over, waarna werd besloten om de servers in Singapore te gebruiken.