Horrorgame SOMA toont huiveringwekkende schepsels

Wouter (2dope)

Vraag menig horrorgamekenner wat een èchte, oprecht enge game is en veel van hen zullen waarschijnlijk zowel Amnesia als Penumbra noemen. Frictional Games is de ontwikkelstudio achter die games en heeft voor deze maand SOMA op de planning staan, na vijf jaar ontwikkeling.

SOMA is een sci-fi/survival-horrorgame die zich afspeelt op PATHOS-2, een onderwater-onderzoekscentrum gevuld met machines die menselijke eigenschappen beginnen te vertonen. Net zoals de vorige games van Frictional speel je weer vanuit het eerstepersoons perspectief. In onderstaande trailer kun je alvast zeer kort kennismaken met de verknipte wezens die je mijlenver onder de zeespiegel gaat tegenkomen.

Creative director Thomas Grip heeft op PlayStation Blog nog wat details gegeven over de onheilspellende werel van SOMA en zijn inwoners. Zo weet je nooit hoe de verschillende schepsels zullen reageren. Ze zullen je namelijk niet allemaal meteen aanvallen. Sommigen zullen je gewoon een hele tijd stationair aan blijven staren, en pas reageren als je ze stoort. Sommigen zijn zelfs helemaal ongevaarlijk, althans, op dat moment. De AI-procedures verschillen van vijand tot vijand. Ze kunnen reageren op beweging, geluid, of direct oogcontact. Verder is er geen health bar; een aanval van een monster kan je slechts verwonden of meteen compleet uit elkaar rijten. Het 'healen', zo zegt Grip, wordt gedaan op een 'zeer storende manier'.

SOMA komt uit op 22 september voor PlayStation 4 en pc.