Gezeur om klassieke Al Jolson op North Sea Jazz

Redactie

Ophef op sociale media over beelden die bij het North Sea Jazz-festival zijn vertoond. Op een scherm was te zien hoe zanger Al Jolson eind jaren 20 het nummer 'Mammy' vertolkte, met zijn gezicht geschminkt als zogenaamde Blackface. De vertolking is wereldberoemd, hoewel in deze tijd inmiddels omstreden, en dat tijdsbeeld tonen is natuurlijk not done in een land waar tegenwoordig het hele jaar door over Zwarte Piet wordt gediscussieerd.

Zanger Al Jolson (1886-1950) brak in 1927 door met zijn optreden in de film The Jazz Singer. Het was de eerste film met geluid die een groot commercieel succes had. Jolson wordt gezien als iemand die Afro-Amerikaanse muziek introduceerde bij een blank publiek. Hoewel hij zich schminkte als Blackface, zette hij zich al sinds 1911 in tegen discriminatie. Toch wordt hij door nieuwe generaties slachtoffers nog steeds beschuldigd van vuig racisme.

Beelden van Jolson waren op een scherm te zien tijdens de opening van het muziekfestival in Rotterdam. Uiteraard zijn de beelden tegen het zere been van veel anti-Zwarte Piet-activisten. Ze zagen hun kans schoon om de 'schandalige' vertoning aan de kaak te stellen en de link te leggen met Zwarte Piet. Gebruikelijke kopstukken als Quinsy Gario en Anousha Nzume lieten zich er over uit.

Uiteraard zijn er activistjes die zoals gebruikelijk meteen in het 'racisme'-roepen zijn geschoten. De organisatie heeft (nog) niet gereageerd op het hoe en waarom van de beelden. NPO Cultura, het digitale themakanaal dat volop live-muziek van North Sea Jazz laat zien, zou hebben laten weten dat ze geen beelden van Jolson in hun samenvatting hebben opgenomen.