Meer Ster-reclame nodig, ondanks hoge opbrengst

anoniem_22072019030306

Reclame op de publieke omroep heeft afgelopen jaar 218 miljoen euro opgeleverd. Dat blijkt uit cijfers die de Stichting Ether Reclame (Ster) vandaag bekendmaakt, schrijft NRC.

De opbrengst is aanzienlijk hoger dan de 194 miljoen euro die in 2013 werd behaald. Het resultaat in 2014 was het beste sinds 2008. Volgens Ster-directeur Arian Buurman komt dat door de Olympische Winterspelen en het WK Voetbal. Maar ook programma's als Boer zoekt Vrouw en Wie is de Mol? hebben flink bijgedragen. 'Bedenk daarbij dat vorig jaar minder mensen afstemden op de publieke omroep. De marktaandelen van de tv-zenders en radiostations namen af', zegt Buurman. 'We hebben meer omzet gehaald uit minder kijkers, dankzij hogere tarieven en efficiënter werken.'

Het grootste deel van de opbrengst komt uit televisiereclame: 150 miljoen euro. Buurman wil niet zeggen hoeveel de Ster precies verdient aan reclame via websites en apps. 'Maar de verschuiving naar online is hier nog niet zo groot als je zou verwachten wanneer je kijkt naar de gehele advertentiemarkt.'

Grenzen
Nu het kabinet bezuinigt op de publieke omroep, worden reclame-inkomsten nog belangrijker. Programma's onderbreken is geen optie, maar naar verwachting worden de reclameblokken wel langer. Ook wil Buurman meer de grenzen opzoeken. 'Aanhakende reclame is nu verboden. Ik mag geen spotjes uitzenden voor dvd’s of tickets van André Rieu na een programma waarin hij optreedt. Online daarentegen verwachten bezoekers dat je direct een concertkaartje kunt kopen of muziek kunt downloaden bij een recensie. Waar ligt de scheidslijn?'