Mercedes: "Technologie in Formule 1 wel relevant"

Peterselieman

Mercedes is het niet eens met de claim van Formule 1-baas Bernie Ecclestone dat de huidige motortechnologie in de sport niet relevant zou zijn. Volgens Mercedes F1-motoren-baas Andy Cowell zal de gebruikte hybride technologie spoedig in straatauto's te vinden zijn.

De Formule 1 gebruikt twee hybride technologiën. De eerste slaat van de achteras afkomstige energie die tijdens het remmen verkregen is, op en geeft deze bij het accelereren weer vrij. Dit is bij de huidige hybride straatauto's al te vinden, maar de van de turbo afkomstige energie niet. Deze tweede technologie is nieuw en kan twee doelen dienen: het sturen van extra energie naar de achterwielen voor acceleratie of het bijna geheel wegnemen van het turbogat.

De combinatie van de technieken heeft ervoor gezorgd dat de Formule 1-motoren een warmte-efficiëntie van meer dan 40 procent heeft. Cowell: "Men streeft ernaar om de motoren meer warmte-efficiënt te maken om minder brandstof te verbruiken en te voldoen aan de regelgevingen in de EU en wereldwijd."

"De manier om een motor meer efficiënt te laten werken is deze kleiner te maken. Kleinere capaciteit, minder cilinders, lagere toerentallen. Dan zeg je: 'dat levert niet veel pk's op'. Dat ga je tegen met een turbo om meer lucht aan te zuigen om dezelfde hoeveelheid brandstof of iets minder te kunnen verbruiken, maar je krijgt weer de pk's. Dat gaat zo door en dan krijg je hele kleine motoren met hele grote turbo's. Hierdoor krijg je een groot turbogat."

De manier om dit tegen te gaan is een elektromotor aan de compressor te hangen om zo het turbogat te reduceren. Hierdoor kunnen de auto's toch voldoende snel optrekken. Volgens Cowell is op dit punt de Formule 1-technologie relevant voor straatauto's. "In straatauto's heb je niet zoveel vermogen nodig als in de Formule 1, maar het principe blijft hetzelfde."

Cowell denkt dat het in de toekomst nog een stap verder zal gaan en dat de remmen zoals we deze kennen alleen in uiterste noodgevallen nodig zullen zijn. Een elektromotor zal het normale remmen op zich nemen, zodat zoveel mogelijk energie bewaard kan blijven. Slechts een kleine motor met een grote turbo kan een auto door alle technologie al rijdend houden, waarbij zoveel mogelijk energie hergebruikt zal worden.