V&D moet binnen twee jaar weer winst maken

Redactie

Na de huurverlagingen en salariskorting waarover V&D nog met verhuurders en vakbonden in gesprek is, stopt de keten voorlopig met snijden in de kosten. V&D-topman John van der Ent rekent erop dat een verdere ingreep niet nodig is, als zich geen nieuwe onverwachte situaties voordoen op de retailmarkt.

Hij zei dat vrijdag bij de presentatie van de toekomstplannen van het warenhuis. V&D moet van eigenaar Sun Capital binnen twee jaar weer winstgevend zijn. Dit jaar wordt naar verwachting nog verlies geleden. Voor 2016 mikt de keten op een break-even resultaat.

De keten wil zich komende tijd meer gaan focussen op vrouwelijke klanten. Ook wordt het assortiment op de schop gegooid. Voortaan geen eenheidsworst meer, maar in elke V&D komen producten in de rekken waarvan de onderneming denkt dat die goed bij die locatie passen. In de Amsterdamse Kalverstraat zijn dat bijvoorbeeld souvenirs voor buitenlandse toeristen, in Groningen een fanshop van FC Groningen en in grote steden waar veel allochtonen komen producten voor het Suikerfeest. De keten wil daarbij de nadruk gaan leggen op artikelen waarvoor klanten speciaal naar V&D komen.