Lof voor ProRail na aanpak problemen Schiphol

Redactie

Luchthaven Schiphol, de NS en reizigersvereniging Rover zijn blij met de maatregelen van spoorbeheerder ProRail na de vele storingen in het treinverkeer binnen de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht. De nieuwe topman Pier Eringa heeft het oplossen van de problemen op het traject tot zijn topprioriteit gemaakt.

Eringa heeft meteen ingegrepen. Monteurs komen dichter bij het spoor te zitten, zodat ze sneller ter plekke zijn. Ook krijgen ze een extra opleiding. Bovendien komen er minimaal tien extra inspecteurs bij. Ze gaan toezicht houden bij grootschalige en cruciale werkzaamheden. In vervolg wordt standaard een 100% check uitgevoerd voordat het spoor weer wordt vrijgegeven. ProRail gaat binnen twee weken overleg voeren met de aannemers die werkzaam zijn binnen de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht om de situatie te verbeteren

Schiphol-baas Jos Nijhuis heeft lof voor Eringa. "Prima dat hij het serieus neemt en direct oppakt met maatregelen. Die lijn is keihard nodig. De reiziger staat centraal en moet kunnen vertrouwen op de bereikbaarheid van Schiphol."

De NS prijst de voortvarendheid van Eringa. "Dit moeten we zij aan zij, samen voor onze reizigers oplossen. Ook in onze cijfers zien we dat de beschikbaarheid van de infrastructuur op de hele Schiphollijn omhoog moet. Een deel van de uitval van onze treinen wordt veroorzaakt door problemen met het spoor, hier hebben onze reizigers last van", aldus de NS. Reizigersvereniging Rover is ook positief. "Het zijn stappen in de goede richting."

Lof voor ProRail na aanpak problemen Schiphol (Foto: Novum)
Lof voor ProRail na aanpak problemen Schiphol (Foto: Novum)